Uiteenlopende waarderingen

Er zijn veel methodes om de waarde van een bedrijf te bepalen en er worden nog meer modellen gebouwd om diezelfde waarde te berekenen. Door de jaren heen hebben wij honderden, misschien wel duizenden waardebepalingen, gezien in zeer veel varianten. Ik heb zelfs meegemaakt dat er van hetzelfde bedrijf soms 3 waarderingen zijn met de meest uiteenlopende waarden. Natuurlijk zit de hoogste waarde bij de ondernemer in zijn hoofd, hoe onrealistisch deze waarde soms ook is.

Markt is altijd het referentiekader

Is waarderen dan onzin? Nee natuurlijk niet. Uiteraard is een prognose belangrijk, de kasstroom, het werkkapitaal en investeringen. Natuurlijk moeten er scenario’s gemaakt worden om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dus grondig rekenwerk is wel degelijk een belangrijk onderdeel. Maar altijd met de markt als actueel referentiekader.

Wat krijg ik en wanneer?

Hoe goed een bedrijf ook is, de prijs wordt mede bepaald door de financieringsmogelijkheden, het aantal geïnteresseerde kopers, het soort kopers, de constructie, de hoeveelheid risicodragend vermogen, etc. Als je niet elke dag met ondernemers, bankiers of investeerders in de markt actief bent, kun je een hele mooie waardering maken maar nooit de prijs bepalen. En dat is toch echt het enige dat een ondernemers interesseert. ‘Hoeveel geld ontvang ik en wanneer?’.