sprinkhaan
Tom Beltman

Wanneer springt een sprinkhaan op jouw bedrijf?

Bij circa 50% van de transacties in de middenmarkt van het MKB is een private-equitypartij betrokken. In de media worden deze partijen vaak negatief weggezet als sprinkhanen, maar in de praktijk blijken ze vaak waarde te creëren door versnelde groei en het verhogen van rendement.

Het negatieve imago van de private-equitymarkt wordt met name gevoed door berichten in de media over grote bekende bedrijven als Hema, V&D en recent weer Unilever. Private equity (PE) zou bedrijven volstoppen met schulden en vervolgens leegzuigen. In het MKB is dat laatste zeker niet het geval. De perceptie wordt wellicht gewekt, omdat in elke transactie wordt gewerkt met bankschulden. Dat geldt echter ook voor overnames gedaan door het management van binnen (MBO) of van buiten (MBI).

PE-partijen willen juist dat bedrijven groeien en waarde creëren. De focus ligt hierbij wel op rendement, dat is waar het ze om gaat. Uit internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven het onder leiding van PE’s beter doen. Het verkopen aan een strategische partij betekent meestal het einde van de autonomie en de betrokkenheid van de ondernemer. Het verkopen van (een deel van) de onderneming aan een investeerder is met name geschikt voor die ondernemer die, of het bedrijf dat, toe is aan een volgende fase.

Wat zoekt een private-equitypartij?

Private-equitypartijen analyseren proposities over vier assen;

analyse propositie

  1. Groeipotentieel
    Bedrijven die hard groeien zijn bij uitstek interessant voor een investeerder: ‘hoe gaan we de EBITDA verdubbelen’ is een veelgestelde vraag. Bedrijven met beperkte groeikansen vinden ze vaak niet interessant.
  2. Multiple arbitrage
    Hoe hoger de absolute winst van een bedrijf, des te hoger is vaak de multiple die er betaald wordt voor een bedrijf. Niet alleen is het risico van een groot bedrijf lager dan bij een klein bedrijf, maar bovenal betalen internationale grote fondsen vaak hogere multiples.
  3. Synergiepotentieel
    Veel investeerders willen waarde creëren door een ‘add-on’-strategie, oftewel een aantal overnames doen en middels synergievoordelen extra waarde creëren. Als er al een aantal mogelijke overnamekandidaten is geünificeerd zal een investeerder meer interesse hebben om het bedrijf te kopen.
  4. Hefboompotentieel
    Tegelijkertijd streven veel investeerders naar een totaalrendement van ongeveer 20% per jaar. Zolang banken financieren voor ongeveer 5% per jaar, zal een investeerder genegen zijn zoveel mogelijk bankfinanciering op te halen zodat deze de hefboom/leverage maximaal kan inzetten om zoveel mogelijk bedrijven te kopen. Of 10 miljoen in bedrijf investeren, of voor 10 miljoen vijf bedrijven van 10 miljoen per bedrijf kopen met 40 miljoen bankschuld.

Een investeerder zal altijd zoeken naar bedrijven waar tenminste van 2 tot 3 van de 4 kenmerken sprake is. Hierbij heeft elke investeerder zijn eigen focus. De één is puur gericht op een ‘add-on’-strategie, terwijl de ander meer op herstructurering focust. Bedenk daarom dus goed hoe je eigen bedrijf gepositioneerd is op deze assen.

blog

Voor elke ondernemer die een partner zoekt voor de volgende fase in zijn/haar ondernemersbestaan of voor de volgende fase van het bedrijf is een geschikte investeerder. Het aanbod is echter ongelooflijk groot en divers. Zoek de investeerder die jouw passie en plan deelt, dan wordt het (vaak) een succes!

Column Tom Beltman: De Ondernemer

Tom Beltman, Partner | 17 maart 2017

Bedrijf verkopen of bedrijf kopen via Marktlink Fusies en Overnames

Bedrijf verkopen

Bedrijf verkopen? Dit is vaak een eenmalige operatie met een aanzienlijke impact. De verkoop vereist voorbereiding, deskundigheid en ervaring. Niet alleen op financieel, juridisch en interpersoonlijk vlak, maar ook als initiator, begeleider en bewaker van het verkoopproces. Marktlink Fusies & Overnames helpt u hier graag van A tot Z bij. Met vele honderden verkooptransacties en 20 jaar ervaring kennen wij als geen ander alle haken, ogen en hobbels die u tegen kunt komen bij de verkoop van uw bedrijf. Maar wij kennen ook de succesfactoren waarmee we het beste resultaat weten te realiseren bij de overname van een bedrijf. Doe de test en ontdek of uw bedrijf klaar is voor verkoop.

Bedrijf kopen

Bedrijf kopen? Of zoekt u een onderneming waarin u een deel van uw vermogen kunt investeren? Indien uw autonome groei stagneert of niet voldoende is, kunt u uw doelstellingen behalen middels het kopen van een andere onderneming. Samen met u bepalen en concretiseren wij uw acquisitiestrategie. In welke markt(en) moet de beoogde onderneming actief zijn, welke structuur en dynamiek kent de sector, wat is de beoogde omvang van het bedrijf, welke cultuur past goed? Samen met u maken wij van Marktlink Fusies & Overnames een zoekprofiel waarmee we aan de slag gaan, waarbij wij u informeren en adviseren over bedrijven die te koop staan.

Marktlink Fusies & Overnames

Marktlink Fusies & Overnames is in 1996 opgericht en werkt landelijk vanuit de vestigingen Amsterdam, Deventer, Gouda en 's-Hertogenbosch. De partners en projectleiders van ons bedrijf hebben gezamenlijk tientallen jaren ervaring met het begeleiden en adviseren van ondernemers bij fusies, overnames, waardebepalingen, buy in- en buy out-trajecten in vele branches. Als specialist begeleiden wij op onafhankelijke en discrete wijze overnames. Wij opereren zowel voor verkopers als kopers in de markt waarvoor het gehele traject van eerste oriëntatie tot en met de overdracht bij de notaris verzorgd wordt. Daarnaast treden we op als adviseur voor waardebepalingen en financieringen.

Fusies en overnames

Marktlink Fusies & Overnames begeleidt ondernemers bij fusies, overnames, waarderingen, financieringen, herstructureringen, opvolgingsvraagstukken en conflictbemiddeling. Onze klanten zochten onder meer op: