Met ca. 100 collega's verdeeld over 7 vestigingen de grootste M&A specialist van de Benelux.

Duitse speelgoedfabrikant neemt meerderheidsbelang in het Nederlandse EXIT Toys

Home > Deals > Duitse speelgoedfabrikant neemt meerderheidsbelang in het Nederlandse EXIT Toys

EXIT Toys, een Nederlandse ontwikkelaar van buitenspeelgoed en aanverwante producten heeft een meerderheidsbelang verkocht aan de Duitse speelgoedfabrikant Simba Dickie Group (van onder andere de merken Smoby, Märklin, Steffi en Simba). De samenwerking past in de groeistrategie van zowel EXIT Toys als de Simba Dickie Group. De bedrijven, die samen goed zijn voor een omzet van meer dan 730 miljoen euro, willen hun internationale voetafdruk verder vergroten op het gebied van buitenspeelgoed. De transactie is door overnamebemiddelaar Marktlink begeleid. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

EXIT Toys (Dutch Toys Group B.V.) werd in 2011 opgericht door Leopold van Os, Marcel Dijk en Stijn Driever. In nog geen tien jaar is de buitenspeelgoedontwikkelaar en -distributeur uitgegroeid tot een internationale speler. De onderneming telt 35 medewerkers en realiseert een omzet van ruim 30 miljoen euro, waarvan 75% internationaal. De speelgoedontwikkelaar behoort al vijf jaar op rij tot de FD Gazellen. EXIT Toys verkoopt onder andere via (grote) Europese retailers en e-tailers zoals Hornbach, Spiel-Preis.de, OBI Baumarkt en Wehkamp.

Dijk: ‘’We zijn in 2011 met z’n drieën gestart met de ontwikkeling en verkoop van onderscheidende voetbaldoelen. In de afgelopen jaren is het productaanbod uitgebreid met onder meer trampolines, speelhuisjes en zwembaden. We zien de afgelopen jaren een sterke toename in de vraag naar hoogwaardig buitenspeelgoed, waarbij het product niet alleen functioneel en kwalitatief dient te zijn maar ook esthetisch hoogwaardig. Dit is de basis van het succes van EXIT Toys. Het merk EXIT Toys wordt in de markt erkend vanwege dit onderscheidende vermogen.”

Onderscheidend in dropshipment
Ferry Nahon: “De laatste jaren verplaatst ook de verkoop van grotere producten zich van de klassieke winkel steeds meer naar online en via een omnichannel aanpak. EXIT Toys heeft hier slim op ingespeeld door zich daar vanaf de oprichting volledig op te richten. EXIT Toys heeft een state-of-the-art dropshipmentmodel waarmee het, namens de retailers en e-tailers, rechtstreeks aan de eindgebruiker levert. Hiermee onderscheidt de onderneming zich en zorgt het voor schaalbaarheid. De aandeelhouders van EXIT Toys zochten via Marktlink naar een ervaren partner voor de volgende groeifase. Dat er veel interesse is voor bedrijven als EXIT Toys werd duidelijk door vele biedingen van strategische partijen en investeerders uit binnen- en buitenland. Uiteindelijk bleek de Simba Dickie Group de meest geschikte partner voor de toekomst.’’

Van Os: ‘’EXIT Toys en het familiebedrijf Simba Dickie Group hebben een uitstekende strategische en bedrijfsculturele fit. Met de participatie van Simba Dickie Group profiteren we van elkaars kennis en netwerk om gezamenlijk versneld internationaal te groeien. Gelijkertijd zullen we het merk EXIT Toys verder uitbouwen.’’

Het familiebedrijf Simba Dickie Group realiseerde € 702,3 miljoen omzet in 2019. Als een van Europa’s top vijf speelgoedfabrikanten heeft het bedrijf meer dan 3.000 werknemers en een speelgoedassortiment dat bestaat uit meer dan 4.000 artikelen en 20 merken, waaronder Smoby, Steffi, Majorette en Eichhorn. De groep heeft in de afgelopen jaren haar product-en merkenaanbod selectief uitgebreid middels overnames. Co-CEO Florian Sieber van Simba Dickie Group over de overname van EXIT Toys: “Leopold, Marcel en Stijn zijn een geweldig team. Samen met dit vriendelijke en zeer bekwame trio ontstond op persoonlijk niveau direct een goede klik. In de afgelopen 9 jaar hebben ze uitstekend werk geleverd in het opbouwen van EXIT Toys. Vooral in de online sector weten ze te overtuigen met hun aantrekkelijke productaanbod. Er is nog veel potentieel te benutten door onze gezamenlijke uitwisseling van ervaringen.”