14 augustus 2019

Advies bij bedrijfsverkoop: bemoei je vooral niet met je oude bedrijf

Onderstaand artikel verscheen bij De Ondernemer. De Ondernemer is onderdeel van de Persgroep Nederland. Het mediamerk richt zich op ondernemers in het MKB en zzp’ers en biedt hen nieuws en kennis over alle facetten van het ondernemerschap.

Beter vroegtijdig verkopen dan wanneer er sleet op zit. Roethof en Jacobs deden het: hun succesvolle ITrainee ging over naar Antea Participaties. Adviesbureau Marktlink hadden ze vooraf ook gevraagd naar ervaringen van klanten die het moeilijk hebben na een overname.

Voor Fred Roethof en Noud Jacobs in 2007 ITrainee oprichtten, hadden ze bij een branchegenoot gewerkt. Roethof (63): ,,De opleidingstrajecten van dat bedrijf waren verouderd. Klanten vroegen om een kleuren-tv, maar onze baas zei ‘op een zwart-wit-toestel kun je ook televisie kijken’. We wilden het beter, innovatiever en met meer lef aanpakken. Geen zwart-wit-televisies verkopen, maar kleuren-tv’s en nog full-HD ook.”

Emoties na de bedrijfsverkoop

Dat deden ze met ITrainee, dat is gespecialiseerd in het werven, opleiden en detacheren van junior consultants in SAP bedrijfssoftware. ITrainee draait ruim 7 miljoen omzet en heeft klanten als ASML, Rabobank, Nationale Nederlanden en Atos. Twee jaar geleden en inmiddels de zestig gepasseerd, vroeg Roethof zich af hoe lang hij nog door wilde gaan. ,,Ik kende ook oudere ondernemers waar de sleet op zat, kreeg het advies vroegtijdig uit mijn bedrijf te stappen en nam dat ter harte.” Jacobs (56) besloot daarop ook te stoppen: ,,Fred en ik hebben elkaar altijd versterkt. Alleen doorgaan was geen optie.”

Ze maakten een shortlist van adviesbureaus die ze vroegen hen in contact te brengen met ondernemers die al een overnametraject hadden doorlopen. Roethof: ,,We wilden niet alleen succesverhalen horen, maar ook in contact komen met ondernemers die het na een overname moeilijk hebben.” Het werden openhartige gesprekken. Over de emotie die komt kijken bij een bedrijfsverkoop en ook over de kwaliteit van het advieswerk. Marktlink Fusies & Overnames uit Den Bosch kwam als beste uit de bus. ,,Het inzicht in de business en de ervaring van Marktlink gaven de doorslag. Nog voor we met ze in zee gingen, hadden ze uiteenlopende verkoopscenario’s in kaart gebracht”, zegt Jacobs. Marktlink zocht een private equity-partij die de continuïteit wilde waarborgen en vond die in het Haagse Antea Participaties VIII.

Ondernemersbloed

Roethof doet inmiddels een masteropleiding, volgt muziekles en is een restaurant begonnen in Wijk bij Duurstede – het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Jacobs zit in onroerend goed, belegt en heeft een motorfiets gekocht. Roethof dient op zijn beurt ondernemers die een bedrijfsverkoop overwegen van advies: ,,Ga bij jezelf na waarom je wilt verkopen en wat je daarna met je leven wil. Zorg dat je iets om handen hebt en bemoei je vooral niet met je oude bedrijf. Dat leidt alleen maar tot frictie.”


Marktlink begeleidde Fred Roethof en Noud Jacobs tijdens het verkoopproces aan Antea. Onderdeel van het dealteam waren Vincent Pastoor en Huub Verbeeten en de gespecialiseerde M&A juristen Paul Schoenmakers, Simone van Haarlem en Christine Huisman.

Marktlink