14 mei 2019

Een absolute verkopersmarkt

Marktlink’s Ferry Nahon belde op 9 mei in bij Bas van Werven in zijn programma De Ochtendsprits op BNR Nieuwsradio. Hij gaf zijn visie op het in het FD verschenen artikel over overnames in het MKB.

Luister het fragment hier:

 

Transcriptie van het interview met Bas van Werven:

MKB’ers die overwegen om dat bedrijf te verkopen kunnen dat het beste nu doen, de vraag is namelijk enorm en het aanbod blijft achter blijkt uit analyse dat adviesbureau EY uitvoerde op verzoek van het FD. Ferry Nahon belde in bij BNR Nieuwsradio om te vertellen hoe je een bedrijf nou goed in de overnamemarkt zet.

Ziet u de tendens ook? EY heeft drie jaar gemeten, 1000 overnames bekeken. Hogere prijzen, betere voorwaarden, is het echt een verkopersmarkt nu?

FN: Ja absoluut, het is de laatste jaren een groei van het aantal verkopers, maar een nog veel hardere groei van het aantal kopers in de markt. Dat maakt het voor een verkoper een mooi moment.

Welke sectoren doen het het beste?

FN: Dat wisselt altijd. Op het moment zijn food, tech en ict mooie sectoren, maar mooie productiebedrijven met eigen producten, nichebedrijven. Eigenlijk doen alle bedrijven met goede resultaten het momenteel goed in de markt.

Zelfs advies en retail? 

FN: Retailbedrijven hebben het wat lastiger gehad. Maar wanneer retailbedrijven nu mooie resultaten behalen zijn ook deze bedrijven zeker interessant.

Hoe zet je een bedrijf nou goed in de markt?

FN: Het is een verkopersmarkt, maar je moet er wel een verkoopproces van maken. Het begint met een goed verkoopmemorandum, waarin je precies beschrijf wat het bedrijf is en doet. Met dit memorandum ga je de markt op en op zoek naar een aantal geïnteresseerde kopers. Wat wij in deze markt doen is een verkoper een keuze geven. Afhankelijk van de wensen van de koper zet je tussen de vijf tot tien kopers aan tafel.

Dat zou je bijna kunnen vergelijken met de huizenmarkt. Hebben de kopers dan nog wel iets in de melk te brokkelen?

FN: Ja natuurlijk, uitendelijk heeft de koper een keuze om nee te zeggen. Maar het is natuurlijk zo in een markt waar veel kopers zijn, dan wil het sentiment nog wel eens de goede kant op vallen. Zo kun je de voorwaarden en de prijs de goede kant op krijgen voor de verkoper.

Komt er ook een kentering aan?

FN: Op dit moment nog niet, je ziet wat groei in de waarderingen. Voor heel interessante bedrijven zie je ook nog wel eens gekke dingen. Dit blijft natuurlijk niet voor altijd doorgaan, maar op korte termijn zie ik dat niet gebeuren.

Zijn er veel buitenlandse kopers in de markt? 

FN: Er is absoluut een groei van buitenlandse kopers in het MKB. Een jaar of tien, vijftien jaar geleden gebeurde het sporadisch dat een buitenlandse koper in het MKB een bedrijf kocht. Nu zien we dat zo’n 30 of 35% van de transacties plaatsvindt met een niet-Nederlandse koper.

Zijn dat Duitsers, Fransen, Belgen, of ook andere exoten? 

FN: Zeker ook ‘exoten’. Zo doet Marktlink deze week nog een deal met Japanners, in het verleden ook Pakistaten en Chinezen. Maar het merendeel zijn wel Europese kopers, dat zullen we niet ontkennen.


Wilt u het hele artikel lezen dat is verschenen in het Financieele Dagblad? Klik hier.

Marktlink