6 februari 2018 | Tim van der Meer, Partner

Fusie- en overnamespecialist Marktlink ziet dealvolume met 40% stijgen

Consultancy.nl – Marktlink heeft een sterk jaar achter de rug. De fusie- en overnamespecialist was betrokken bij 52 succesvolle deals met een gemiddelde dealwaarde van €14 miljoen – zo’n 40% hoger dan in het voorgaande jaar. De meeste deals – in 70% van de gevallen betrof het een verkoopopdracht – vonden plaats in de handelssector met IT-dienstverlening op afstand als runner-up.

Het M&A-advieskantoor verwacht in 2018 een miljard aan transactievolume te verwerken. Vorig jaar was het volume dat met de transacties was gemoeid €700 miljoen. Het bedrijf anticipeert op de stijgende vraag naar fusie- en overname diensten door het aantal dealteams uit te breiden van 12 naar 17, een aantal dat ten tijde van de crisis nog op 8 lag. Marktlink-adviseur Tim van der Meer: “Wij zijn tijdens de recessie jaar op jaar blijven groeien. Om die reden hebben wij toen ook geïnvesteerd in onze dealteams. Hierdoor is het bedrijf op stoom de crisis uit gekomen.”

“Door de ontwikkeling die ons bedrijf doormaakt, denken we ook dat de gemiddelde omvang van de transacties blijft toenemen,” aldus Van der Meer. “We richten ons op deals tussen de €2 miljoen en €200 miljoen. Naast dat we succesvolle ondernemers op weg helpen, krijgen we de laatste tijd ook steeds meer mandaten van corporates en investeringsmaatschappijen.”

Serieel ondernemerschap

De adviseur van Marktlink constateert dat er steeds meer beweging komt op de fusie- en overnamemarkt en schrijft dit toe aan een aantal trends: “De markt van de bedrijfsovername in het midden- en kleinbedrijf begint volwassen te raken. Een bedrijfsverkoop wordt niet meer geassocieerd met slechte tijden, maar juist met succes.”
Het verschil met de vorige generatie ondernemers ligt hieraan overduidelijk ten grondslag, constateert Van der Meer: “Voor de vorige generatie was het bedrijf ook meteen de identiteit van de ondernemer. Maar tegenwoordig is vaker sprake van serieel ondernemerschap. Het ondernemen zelf is nu meer verbonden met de identiteit. Ondernemers zijn veel flexibeler, veel vaker bereid om van bedrijf te wisselen.”

Verder constateert Marktlink dat de groeiende private equity-markt steeds meer belangstelling heeft voor het MKB. Het groeipotentieel ligt hieraan ten grondslag. “Je kunt deze bedrijven grofweg opdelen in drie categorieën, gebaseerd op EBITDA. In de onderkant van de middenmarkt is weinig sprake van oververhitting en daarmee is het aantrekkelijk te investeren, omdat de betaalde waarderingen lager liggen en daarmee de kans op rendement per investering hoger. Het aantal investeringsmaatschappijen dat zich specialiseert in het MKB is de laatste vijf jaar verdrievoudigd.”

Groei door Nederlandse handelsgeest

Om aan de vraag te voldoen is Marktlink flink aan het groeien. Vorig jaar zijn 17 professionals aangenomen en in 2018 ligt de wervingstarget op 20. En in Amsterdam wordt het kantoor aan de Zuidas binnenkort uitgebreid naar een vloeroppervlakte van circa 850 m2.

Van der Meer verwacht ook spoedig buiten Nederland aan het werk te gaan, omdat de fusie- en overnamemarkten in het middensegment daar nog minder volwassen zijn dan in Nederland. Hij zegt: “Er liggen duidelijk kansen. Concreet resultaat is dat wij in België met een vestiging bezig zijn en dat er een vestiging in Duitsland op de planning staat. Hiernaast dromen wij van een kantoor in het Verenigd Koninkrijk.”

 

Marktlink