15 december 2016 | Ferry Nahon, Partner

Marktlink: ‘van pionier naar marktleider’ interview Het Ondernemersbelang

“Het allermooiste van mijn vak is dat ik dagelijks bezig mag zijn met ondernemers en met hét vraagstuk van de ondernemer: hoe draag ik uiteindelijk mijn bedrijf over?”

het-ondernemersbelang-magazineFerry Nahon is partner in het bedrijf Marktlink, een van de grootste fusie- en overnamebedrijven in Nederland. “Onze focus ligt op het mkb. Bedrijven met een ondernemer als eigenaar.”

Het begeleiden van ondernemers bij verkoop van hun bedrijf of juist bij het aankopen van andere. Dat is de corebusiness van Marktlink. Nahon is één van de drie partners van de organisatie en Fredrik Jonker en Jeroen Oldengarm zijn managers die evenals Nahon werken vanuit de vestiging in Deventer.

Marktlink werd opgericht in 1996 door Koos Jager en Alfred van Wincoop. Zij doken in een gat dat banken en accountants lieten liggen. Ze begonnen in Rhenen. Twintig jaar later is de organisatie uitgegroeid tot bijna vijftig betrokken medewerkers en heeft vier vestigingen strategisch verspreid over Nederland: in Deventer, Gouda, Amsterdam en Den Bosch. Wincoop is ruim tien jaar geleden uitgetreden. Jager is nog betrokken bij het bedrijf, maar langzaam aan het afbouwen.

“Ze begonnen als pioniers en groeiden met vallen en opstaan op een zeer ondernemende wijze en zeer sterk proactief. En die mentaliteit zit nog steeds in ons DNA”, volgens Nahon.

Discretie
“Discretie. Dat staat centraal bij al onze werkzaamheden. Of het nu gaat om de verkoop van een bedrijf, de aankoop, acquisitie om te kunnen groeien, het begeleiden van twee bedrijven die samengaan, een investeerder erbij halen om als bedrijf verder te kunnen groeien of noem maar op. Het is van groot belang dat het allemaal in alle stilte gebeurt, want anders kan het leiden tot onrust rond de bedrijfsvoering en daar heeft niemand belang bij”, legt Oldengarm uit.

De inbreng van Marktlink is daarbij groot. Nahon legt het uit: “Onze mensen moeten echt weten waarover ze praten. Ze moeten een hele goede kennis van de markt hebben en kennis van de waarde van een bedrijf. Ze moeten weten welke partijen in de markt zijn om uit te nodigen om aan tafel te schuiven. Wij moeten ze deskundig kunnen begeleiden in een proces waarin veel afwegingen gemaakt moeten worden.”

Jonker vult aan: “Met name als het gaat om het verkopen van een familiebedrijf moeten we rekening houden dat er erg veel emoties bij kunnen komen kijken. Discretie is overal van belang, maar bij deze processen wellicht nog wel het meest. Een levenswerk wordt verkocht. Het is onze taak om het proces zakelijk te begeleiden en het af te handelen zonder de emoties bij de afhandeling in zakelijke zin een rol te laten spelen. Want dat leidt af bij het behalen van een optimaal resultaat voor de opdrachtgever die ons in vertrouwen neemt. Het gaat dus om het managen van emoties in het proces.”

Netwerken
Marktlink bouwde faam op door mond-tot-mondreclame en vooral ook door stevig te netwerken. Nahon: “We praten met zoveel mogelijk banken en accountants in heel Nederland. De meesten van hen begrijpen ook dat wij voor hen een heel interessante partner zijn vanwege onze specifieke kennis door de jaren heen steeds sterker opgebouwd. Nieuwe jonge mensen binden we aan ons bedrijf door ze intern op te leiden binnen onze eigen academie.”

Marktlink is actief in alle denkbare soorten branches met uitzondering van de horeca en de primaire agrarische sector. “Als we een verzoek krijgen van een bedrijf dat in onze ogen niet te verkopen is, dan doen we ook echt geen zaken. We doen deals van één tot een paar honderd miljoenen. Het gros zit in de waarde van een paar tot tientallen miljoenen. Dan praat ik over de dealwaarde. Niet over de omzet.”

Vier trends
Nahon, Jonker en Oldengarm zien vier trends in de markt. “Een ondernemer wacht niet meer tot zijn zestigste om zijn bedrijf te verkopen. Meer dan de helft van de verkopers is tussen de dertig en vijftig. Ze willen cashen en wat anders gaan doen. Een tweede trend is investeerders die in toenemende mate investeren in het mkb. Dat levert meer op dan je geld op de bank zetten, te beleggen in vastgoed of investeren op de beurs. Je kunt een bedrijf met jouw geld laten werken of zelf mede actief worden. De derde trend is een combi van deze: een ondernemer verkoopt een deel van het belang in zijn bedrijf, stalt het geld in privé veilig en gaat samen met een andere ondernemer of investeerder verder groeien om later zijn aandeel in het bedrijf volledig te verkopen, een zogenaamde pre-exit. Daarvoor zijn tal van oplossingen te bedenken.”

De vierde trend is volgens de heren internationalisatie. “De internationale markt. Steeds meer bedrijven gaan de grens over. All over the world. En dat beperkt zich niet tot bepaalde branches. Wel komen grotere bedrijven daar eerder voor in aanmerking. De opdrachtgever is meestal een Nederlands bedrijf, maar kan ook een buitenlandse ondernemer zijn die een Nederlands bedrijf als partner zoekt voor een bepaald doel. Ze komen bij ons via een internationaal netwerk: GGI Geneva Group International.”

Concurrenten
Nahon tot slot over de grootste concurrenten van Marktlink: “Accountants, die denken ons niet nodig te hebben. Wij wensen ze veel succes! En dat geldt ook voor de ondernemer die voor deze accountant kiest. Wij werken juist heel erg graag samen met een accountant. Je moet als ondernemer focussen op datgene waarin je goed bent. Dat geldt voor iedere ondernemer, maar zeker ook voor adviseurs. En een echte ondernemer zal zeker begrijpen wat ik hiermee bedoel!” «
www.marktlink.nl

Bron:
www.ondernemersbelang.nl

[social_share style=”circle” align=”horizontal” heading_align=”inline” text=”” heading=”” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”0″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ link=”” /]

Marktlink