20 september 2018

Monique Delsink: Ben jij verkoopklaar?

Stel, je moet of wilt je bedrijf verkopen. Of het nou om zakelijke of persoonlijke redenen is, de situatie dient zich onvoorzien aan. Ben je daar klaar voor, vraagt Monique Delsink. De 41-jarige onderneemster pur sang verkocht haar bedrijf en maakte daar haar werk van. Zoals Marktlink haar destijds adviseerde, zo inspireert zij nu ondernemers.

Delsink onderscheidt zich doordat ze zich in haar adviezen niet beperkt tot de zakelijke aspecten van een bedrijfsverkoop. Zelf doorleefde ze het avontuur, nu twee jaar terug, heel bewust. ,,Juist ook de persoonlijke en emotionele aspecten”, herinnert ze zich goed. Ervaringen en kennis die zij wil delen in het boek dat zij aan het schrijven is. ,,Het is een rouwproces, je moet mensen loslaten. Daarna ben je zoekende. Je gaat je eigen pad weer volgen… waarheen? Had je daar over nagedacht voor je het verkoopproces in gang zette?”

Zwart gat

De tijd en ruimte die je nodig hebt om de juiste beslissingen te nemen, komen vaak pas als de zaak aan kant is. Heb je dan je plan klaar of dreigt een zwart gat? Dat is het verschil dat Delsink kan maken voor ondernemers die voor de verkoop van hun zaak staan. ,,Voor alle ondernemers. Voor ze zo’n besluit nemen, zelfs voor ze stil staan bij die mogelijkheid. Want je weet nooit wanneer je eraan toe bent.” Een onderneming ís vaak de ondernemer. Juist daarom is het een goede vraag of je als ondernemer nog jezelf bent. Delsink en haar toenmalige partner ontdekten van niet. Hun passie was in de groei van hun bedrijf opgegaan. ,,Ik was niet meer ondernemer, meer een manager geworden. Scholing voor personeel hadden we goed geregeld. Mijn persoonlijke doelstellingen schoof ik voor me uit.” Ondernemers willen geen kansen missen, niet zakelijk en niet persoonlijk. ,,Daarom is mijn advies: blijf open kijken naar kansen die een verkoop, totaal of gedeeltelijk, biedt. Zeker in deze markt, waarin veel partijen graag investeren in groeikansen.”

Energie

Delsink herontdekte de creatieve onderneemster in zichzelf door wél tijdig over verkoop te praten met haar partner en adviseurs. Door wél tijd en ruimte te creëren voor haar passie: nieuwe kansen, nieuwe kennis en nieuwe mensen ontdekken. Met resultaat, ze bruist van de energie: helpt ondernemers hun verhaal te vertellen (kletskoppen.nl), geeft lezingen en schrijft een boek, dat volgend voorjaar verschijnt. Aan haar lezers de vraag of zij hun passie en dromen nog volgen, hun talenten benutten, willen groeien of oogsten. Ofwel: weet, zakelijk én privé, of je verkoopklaar bent.

Wilt u weten wat er komt kijken bij een bedrijfsverkoop? Schrijf u dan in voor de workshop bij Marktlink Den Bosch op 12 oktober. Of neem contact op met een van onze professionele adviseurs die u meer over het proces kunnen vertellen: 0570 60 70 00

Dit artikel verscheen origneel 19-9-2018 op De Ondernemer.

Marktlink