24 september 2015 | Koos Jager,

20 jaar Marktlink – De (on)mogelijkheden door de jaren heen

Ondernemingsbeurs.nl – Wat vliegt de tijd. Alweer bijna 20 jaar geleden dat ik Marktlink oprichtte. Ik denk terug aan 1996. Er was een opkomende markt en er waren maar weinig partijen die naast de ondernemer durfden te gaan staan om hen bij te staan in een van de grootste uitdagingen van hun leven: het kopen óf verkopen van een bedrijf. Er werd teveel gekeken naar bedreigingen. Ik zag, samen met de mensen die ik om me heen had verzameld, de kansen.

Door de jaren heen was de markt voor bedrijfsovernames volop in beweging. De kranten brachten wisselende berichten: “Overnamemarkt volop in beweging”, “Banken zeggen ‘Ja’ tegen overnamefinancieringen”, maar ook: “Herfinanciering van bedrijven in zwaar weer”. De markt kende bergen en dalen. En wij moesten als bedrijf hierop anticiperen. Communiceren. Op zoek naar alternatieve financieringsvormen. Creatief denken.

Dat laatste is vandaag de dag niet anders. Bij Marktlink denken we in kansen en mogelijkheden. Een familiebedrijf waar geen opvolger voor is? Wij zoeken een geschikte kandidaat die past bij de bedrijfscultuur. Een jonge ondernemer die het gevoel heeft dat hij zijn bedrijf moet verkopen, terwijl hij ontzettend twijfelt? Misschien is het verstandig om een deel van de onderneming te verkopen, vervolgens een groeistrategie te bepalen en samen met een goede MBI-kandidaat de onderneming naar een hoger niveau tillen: een nieuwe uitdaging in hetzelfde bedrijf. En natuurlijk nadenken met strategische partijen over overnames. Er zijn genoeg partijen die een overname overwogen, maar niet hebben gedaan. Daar hebben ze nu spijt van. Klankborden op strategisch niveau. Meedenken met de ondernemer. Naast hem gaan staan. Daar gaat het om!

Mij werd (en wordt) regelmatig de vraag gesteld: “Is het wel verstandig om mijn bedrijf nu te verkopen en wellicht genoegen te nemen met minder dan in een situatie van hoogconjunctuur óf de komende jaren doorgaan en hopen op betere tijden?” Mijn antwoord is steevast: “Je bedrijf te koop aanbieden in economisch mindere tijden betekent per definitie absoluut niet een lagere opbrengst. Wij zien regelmatig het tegenovergestelde. Het belangrijkste is dat je realistisch blijft: weet waar je aan begint, bedenk regelmatig wat je doel was, en is, en stort je vol overgave op dit proces. Zoals je dat ook deed toen je het bedrijf begon of instapte.”

De verkoop, waarbij geen adviseur of goede jurist wordt ingeschakeld, verloopt niet altijd vlekkeloos. Het kapitaal dat jaarlijks verloren gaat door mislukte bedrijfsoverdrachten wordt geschat op maar liefst 0,88 tot 1,3 miljard euro. Dit heeft te maken met de valkuilen waar de gemiddelde ondernemer niets vanaf weet. Een goede reden om een onafhankelijk adviseur in de arm te nemen. En na twintig jaar kan ik u binnen Marktlink zo’n 40 professionals aanbieden #Trots 😉

Benieuwd naar wat wij zoal de afgelopen 20 jaar hebben gedaan? Klik hier

Marktlink