11 augustus 2010

Confectiebedrijf Holland House Fashion vindt nieuwe eigenaar

FD – Confectiebedrijf Holland House Fashion krijgt een nieuwe grootaandeelhouder. Zakenman Joost Veldman (39) koopt zich in en neemt de dagelijkse leiding op zich.Met de transactie is naar verluidt bijna euro 5 mln gemoeid.

Met een omzet van euro 15 mln staat Holland House Fashion in Voorschoten te boek als middelgrote importeur van dames- en kinderkleding in Nederland. Het bedrijf laat jaarlijks 3,5 miljoen broeken, jassen en truien fabriceren in het Verre Oosten. Dit gebeurt in opdracht van winkelketens zoals Bristol, V&D en het Franse Carrefour. Ook de grote Duitse textieldetaillist Ernsting’s Family behoort met 1500 filialen tot de klantenkring.

Holland House Fashion is het geesteskind van Frits van Rees Vellinga (48), die zijn loopbaan begon bij het vroegere beursfonds Borsumij Wehry en later werkzaam was voor importeur Lowland Fashion. In 1998 startte hij voor zichzelf op de welbekende zolderkamer. Met de komst van Veldman geeft hij zijn zelfstandigheid weer op. ‘Ik ben toe gegroeid naar verkoop van een meerderheidsbelang in mijn bedrijf na twee jaar geleden te zijn benaderd door een private-equityfonds’, zo stelt Van Rees Vellinga. De oriënterende gesprekken met deze investeerder werden doorkruist door de kredietcrisis, maar de geest was daarmee wel uit de fles. ‘De emotionele barrière was overwonnen om aandelen te verkopen’, zegt de oude eigenaar.

Onbedoeld had private equity de weg geplaveid en kon Veldman via de rode loper binnenkomen. Hij verwerft een belang van 55%; de oprichter behoudt de resterende aandelen en blijft als commercieel adviseur betrokken bij de bedrijfsvoering. Veldman, zelf ook afkomstig uit de confectiewereld, financiert de overname met eigen middelen, aangevuld met bancaire kredieten en een achtergestelde lening van de oprichter.

‘We zijn zeer ingenomen met de externe kredietverlening in een tijd dat veel mkb-ondernemers bij de bank voor een dichte deur komen.’ Holland House Fashion is naar eigen zeggen ‘buitengewoon winstgevend’. Precieze cijfers zijn niet bekendgemaakt en moeilijk te achterhalen. De bovenliggende holding Rolisa Beheer in Voorschoten behaalde in 2008 een nettowinst van euro 962.000, duidelijk hoger dan het jaar ervoor toen euro 596.000 werd ingeboekt.

In de confectiebranche is het niet ongebruikelijk dat bedrijven in de huidige markt van de hand gaan voor vier à vijf maal het bedrijfsresultaat (vóór rente en belastingen). Ter vergelijking: in de periode van hoogconjunctuur die tot halverwege 2008 duurde, werd nog gerekend met een factor zeven of hoger.

Holland House Fashion, waar achttien mensen werken, heeft de afgelopen jaren bewust gekozen voor het in toom houden van de groei. ‘De tijd van louter bulkhandel is voorbij’, zegt Van Rees Vellinga. Hij wijst op de groeiende regelgeving voor kledingproductie en de verhoogde criteria bij het testen van de geïmporteerde producten. Daarbij wordt gekeken naar mogelijke kinderarbeid en gebruik van gifstoffen. ‘De productie-eisen zijn enorm opgeschroefd terwijl de prijzen zijn gedaald. We moeten voortdurend op onze tenen lopen en kunnen ons geen fouten permitteren.’

Het confectiehuis gaat voor de productie in zee met ateliers in China, Bangladesh en India, daarbij profiterend van de lage lonen in die landen. Anderzijds willen grootwinkelbedrijven hun kleding steeds sneller geleverd krijgen om te kunnen inspelen op de laatste modetrends. Ze zijn voorzichtiger geworden met het bestellen voor de lange termijn en houden een deel van hun budget achter de hand om op afroep kleding te bestellen bij dichterbij gelegen fabrieken in bijvoorbeeld Turkije.

Holland House Fashion komt aan de wens van de detailhandel tegemoet door textielproducten uit het Verre Oosten zo nodig per vliegtuig aan te voeren, in plaats over zee. ‘Dat is nog altijd voordeliger dan productie in Turkije, waar de maaklonen aanzienlijk hoger liggen dan in Azië’, zo stelt directeur Veldman.

Koper financiert overname met eigen geld, bancair krediet en een achtergestelde lening van verkoper

De nieuwe grootaandeelhouder is bij de overname bijgestaan door fusiebemiddelaar Marktlink. In opdracht van Veldman heeft Marktlink diverse textielimporteurs benaderd met de vraag of zij te koop zijn. ‘Er was veel bereidheid om te praten. Eén op de drie stond open voor een gesprek’, constateert adviseur Marnix Messersmid van Marktlink. Normaal wordt een score van 20% behaald.

De oude eigenaar van Holland House Fashion heeft direct de onderhandelingen aangeknoopt met Veldman nadat deze een bod had uitgebracht. Er is niet overwogen om nog andere mogelijke kopers te benaderen of een veiling te organiseren. ‘De omvang van de onderneming leent zich daar niet voor’, zegt Marc Provoost van Cappa Accountants en Adviseurs. ‘De oude eigenaar kent de markt op zijn duimpje en wist dat er weinig andere kandidaten waren.’

Bovendien was het bod volgens Provoost dermate reëel dat verder zoeken ‘geen toegevoegde waarde’ zou bieden. De prijs strookte met de waardering die het bedrijf zelf al had gemaakt. Van Rees Vellinga blijft als minderheidsaandeelhouder betrokken bij het bedrijf en kan meeprofiteren van waardegroei, zo stelt Provoost. ‘Hij heeft er baat bij om er hard aan te trekken.’

Publicatie in het FD op 11 augustus.

Marktlink