9 maart 2011 | Tom Beltman, Partner

‘Eigenlijk heb ik van A tot Z begeleiding gehad’

NIRV Nieuwsbrief – Dat Richard Leliveld ooit eigen baas zou worden, stond al vast toen hij twintiger was. De dga van Oniro was altijd al gefascineerd door bedrijfsprocessen. Eind 2010 kwam een aanbod voorbij waarop hij wel moést ingaan. Maar niet zonder de hulp van Tom Beltman, RV’er van Marktlink. ‘Een must voor iedere startende ondernemer’, aldus Leliveld.

Kunt u iets vertellen over de geschiedenis van Oniro?
‘Het bedrijf is in 2002 opgericht door Harrie van den Berg, die jarenlange ervaring heeft in het ontwikkelen van meubelbekleding. Binnen de Benelux is Oniro in acht jaar tijd uitgegroeid tot marktleider op het gebied van waterdichte meubelstoffen. Inmiddels zijn we in zeven Europese landen actief als producent. Daarnaast zijn we distributeur van de merken Climatex, Gabriel en Vescom.’

Wanneer heeft u besloten om Oniro over te nemen?
‘Al vanaf mijn indiensttreding in oktober 2009 was het de planning dat ik Oniro zou overnemen. Harrie was op zoek naar een opvolger, zodat hij zich meer op de productontwikkeling kon toeleggen. Ik was destijds als verkoopmanager actief bij een branchegenoot en wilde al langer voor mezelf beginnen. Het aanbod van Harrie kon ik dus feitelijk niet afslaan.’

Hoe bent u uiteindelijk bij Marktlink uitgekomen?
‘Het eerste contact dateert van september 2010. Harrie en ik waren aanwezig bij een informatieve overnamedag van ABN Amro. Tijdens die bijeenkomst werden we per toeval ingedeeld bij Tom. De klik was er meteen, maar we zijn pas maanden later met elkaar in zee gegaan. Uiteindelijk ben ik overtuigd door een voormalige werkgever. Hij had zijn bedrijf in samenwerking met Marktlink verkocht en was lovend over Tom.’

Welke onderdelen van het aankoopproces heeft u uitbesteed?
‘Eigenlijk heb ik van A tot Z begeleiding gehad. Natuurlijk waren de wensen vooraf al besproken door Harrie en mij, maar zulke processen kun je beter door externen laten uitvoeren. Tom heeft de cijfers bekeken, onderhandeld over de waarde van het bedrijf en alle contracten opgesteld. Hij deed het hele traject: van de waardebepaling tot en met de uiteindelijke transactie.’

Wat was voor u de meerwaarde van de register valuator?
‘Dat ik toegang kreeg tot expertise die ik niet heb. Tom hield mij verschillende constructies voor, gaf inzicht in de financieringsmogelijkheden en bewaakte de deadlines. Tijdens een overnameproces is het fijn als een externe partij de vaart erin houdt. Alles werd goed vastgelegd én uitgelegd. Zulke ondersteuning is een must voor iedere startende ondernemer.’

Wat zijn uw toekomstplannen met Oniro?
‘De komende periode gebruik ik om veel mensen te spreken en mijn netwerk te vergroten. Daarnaast wil ik het verkoopteam uitbreiden, meer focus op productontwikkeling en een nieuwe website lanceren. Het is mijn ambitie om van Oniro een jonger, frisser bedrijf te maken dat klaar is voor de toekomst.’

Dit artikel is verstuurd in de nieuwsbrief van het NIRV.

Marktlink