30 maart 2012 | Tim van der Meer, Partner

Ervaren topmanagers laten hun ondernemersdroom uitkomen

Het Financieel Dagblad- Tim van der Meer weet het zeker. De adviseur en partner van Marktlink, gespecialiseerd in aan-en verkoop van bedrijven, ziet dat ongeveer een derde van de gearriveerde managers in het Nederlandse bedrijfsleven dolgraag zelf wil ondernemen. ‘Ze werken een jaar of twintig bij grote bedrijven. Een volgende stap zou bijvoorbeeld een functie in het buitenland zijn. Zelf ondernemen is dan een aanlokkelijk alternatief.’

Van der Meer is niet de enige die deze tendens signaleert. Ook Dirk Jan Punselie, specialist overnamefinanciering bij ABN Amro, ziet
deze trend. ‘De managers hebben vaak een indrukwekkend cv opgebouwd en zijn doorgaans geen zekerheidsjagers.’

Twee gewezen managers die hun droom in vervulling zagen gaan zijn Eric Voges (45), afkomstig van Kentucky Fried Chicken en Redbull, en Bart Brouwer (46), voorheen werkzaam bij Procter & Gamble en Sara Lee/DE. voges runt inmiddels een groothandel in decoratief glas en Brouwer een handelsonderneming in watersportbenodigdheden.
Wat is hun motief om te ondernemen? Voges: ‘Ondernemen is
een lang gekoesterde wens. Maar na mijn studie bedrijfskunde besloot ik eerst te gaan leren. vandaar mijn keuze voor een loopbaan met veel marketing, sales en general management.’ Brouwer houdt van uitdagingen en na twintig jaar actief te zijn geweest in ‘fast moving’ consumentenproducten heeft hij de kans gegrepen om ‘het mooiste bedrijf in de watersporthandel’ te kopen. ‘In loondienst heb ik veel geleerd, maar ondernmen met een bedrijf waar je van je hobby je werk kunt maken, is een droom die uitkomt.’

Maar hoe vonden Voges en Brouwer dan een geschikt bedrijf? Voges ging samen met Marktlink op zoek en kwam terecht bij Hakbijl Glas in Lelystad, een familiebedrijf met 45 medewerkers in de omzetklasse € 10 à 20 mln. De eigenaar ging met pensioen en had geen opvolger. Voges: ‘Dankzij hard werken, goed sparen en een bank die meedacht kon ik een goede deal maken.’Daarbij is sprake van een volledige aandelenoverdracht waarbij de vorige eigenaar betrokken blijft als adviseur en diens twee kinderen werkzaam blijven in het bedrijf.

Brouwer kwam via zijn eigen netwerk in contact met het bedrijf On-Deck en liet zich bij de aankoop adviseren door Duncan Eduard, eigenaar van Iris Corporate Finance. Brouwer verwierf een meerderheidsaandeel in groothandel On-Deck gevestigd in Weteringbrug. Hij kocht zich in door een combinatie van eigen middelen, een bancaire financiering en een achtergestelde lening van de eigenaar, die gezien de snelle groei versterking zicht. Het bedrijft telt achtien medewerkers en levert aan meer dan duizend bedrijven. On-Deck is distributeur van diverse merken in de zeilsport zoals Harken dekbeslag en eigenaar van het zeilkledingmerk Imhoff. De omzet beweegt zicht tussen € 4 mln en € 7 mln.

Over het beste advies dat Voges kreeg hoeft hij niet lang na te denken. ‘Een goede klik met de verkopende dga is een noodzakelijke voorwaarde. Hij moet jou een managementbuy-in gunne.’ Brouwer rept van duidelijkheid en transparantie tegenover de verkopende partij. ‘Je moet elkaar geen vliegen afvangen. Daarnaast is het zaak om belangrijke afspraken juridisch vast te leggen.’

De hamvraag is natuurlijk wat hun toegevoegde waarde is. Voges: ‘Kentucky Fried Chicken heeft uitstekende systemen om mensen te selecteren en te coachen. Redbull is een familiebedrijf dat mensen motiveert op basis van communicatie, vertrouwen en verantwoordelijkheden, gedelegeerd in kleine teams. Dat geeft mensen en dus ook het bedrijf vleugels. En ik heb mijn bijdrage kunnen leveren om snel internationaal te groeien.’ Brouwer deed soortgelijke ervaringen op bij Procto & Gamble en Sara Lee/DE. ‘Ik neem mijn professionele kennis en kunde mee inzake mensen en processen, marketing & sales zonder daarbij de down to earth benadering van het mkb uit het oog te verliezen.

Wat wilen ze met hun bedrijf en hoe pakken ze dat aan? Voges eil van Hakbijl de grootste en meest winstgevende glasonderneming van Europa maken. Hoe? Door zijn ‘dreamteam”te bouwen, meer creativiteit te brengen in de commerciële aanpak en een gestructureerde internationale expansie door te voeren. Ook Brouwer kiest voor een gestage groei. Het zeilkledingmerk Imhoff heeft nog een enorme potentie. On-Deck groeit door in de top 3 van beste watersportgroothandels.

Voges en Brouwer is het gelukt. Ze runnen hun eigen onderneming. Maar dat lukt niet iedereen. Van der Meer van Marktlink: ‘Niet al die getalenteerde managers kunnen hun ondernemersdroom in de praktijk brengen.’Hij wijst op praktische bezwaren als gebrek aan voldoende eigen middelen. Ook Punselie van ABN Amro ziet nog wel wat hobbels: Er zijn op dit moment bijvoorbeeld meer gegadigden dan beschikbare bedrijven. ‘Verkopers zijn terughoudend als gevolgd van de economische onzekerheid. De resultaten staan wellicht onder druk waardoor onzekerheid onstaat over de te ontvangen prijs.’

 

Eric Voges

Belangrijkste Les:

‘Een managementbuy-in is een bijzonder proces waar je samen met jouw adviseur goed over moet nadenken. Daarbij is het heel belangrijk om gedurende het hele proces te blijven investeren in de relatie met de verkopende partij. De dga die zijn bedrijf van de hand wil doen moet jou de deal gunnen.’

 

Bart Brouwer

Belangrijkste les:

‘Openheid en eerlijkheid in het begin van de onderhandelingen zijn een cruciale basis voor een succesvol vervolg. Het gaat vooral om duidelijkheid en transparantie. Je moet elkaar geen vliegen afvangen. Daarnaast is het zaak om belangrijke afspaken juridisch vast te leggen.’

Marktlink