11 april 2014 | Vincent Pastoor,

Flexwerker

Brookz – Marcus Gillioen verkocht in 2002 het door hem opgerichte bedrijf aan een strategische partij uit Finland. Na jaren van topfuncties bij grote multinationals wilde hij weer zelf onder nemen. Onlangs kocht hij samen met zijn echt genote handelsonderneming Flex-Film International.

Nee, voor het geld hoefde Marcus Gillioen (53) het al lang niet meer te doen. Na de verkoop van handelsbedrijf GPG (100 miljoen omzet) in 2002 en tien jaar directiefuncties bij grote multinationals kon hij zonder problemen de rest van zijn leven doorbrengen op de golfbaan. Maar zo zit de ondernemende Belg niet in elkaar. In zijn laatste functie als Vice-President Europe bij het Australische Paperlinx was hij, vanwege de krimpende papiermarkt, vooral bezig met saneren en reorganiseren. Maar na vier jaar herstructureren vond hij het niet leuk meer. ‘Ik wilde weer direct contact met klanten, zelf iets kunnen opbouwen. Bovendien ben ik nog te jong om achter de geraniums te zitten.’ Omdat Gillioen het niet zag zitten om weer van scratch af aan beginnen, besloot hij op zoek te gaan naar een bedrijf om over te nemen.

Dubbele vervanging

Gillioen pakte zijn zoektocht naar een koopwaardig bedrijf gedegen en serieus aan. Zo had hij van tevoren een aantal duidelijke zoekcriteria opgesteld: handelsonderneming, cashflow positief en geen schulden. Op aanraden van enkele relaties schakelde hij Marktlink Fusies & Overnames in om te helpen een geschikt bedrijf te vinden. Afgelopen zomer kwam Gillioen voor het eerst in contact met Flex-Film International, een groothandel gespecialiseerd in flexibele verpakkingsfolies. De onderneming werd in 1996 opgericht door Marcel Kruiper en Daniel Wouter. Zij bouwden het bedrijf uit tot een toonaangevende speler in Nederland en België, met een groot gespreid klantenbestand en een omzet van bijna 10 miljoen. De folies die Flex-Film verkoopt worden gebruikt voor uiteenlopende toepassingen zoals voor het verpakken van AGF, flessen frisdrank en cosmetica. In tegenstelling tot veel andere ondernemingen heeft het bedrijf uit Schoonhoven weinig last van de crisis gehad. Met de overname van Flex-Film moest voor beide vertrekkende DGA’s vervanging worden gevonden. De oplossing voor dit probleem was snel gevonden. Monique Bollen-Gillioen, de (Nederlandse) vrouw van Marcus Gillioen, was als zelfstandig consultant al ruim 20 jaar actief in de papier- en verpakkingsindustrie. Met haar wens om mee te ondernemen met haar man vielen alle stukjes op zijn plaats. Aansluitend op zijn achtergrond richt Gillioen zich met name op commercie en de Belgische markt en houdt zijn vrouw zich bezig met interne zaken en de Nederlandse markt. Het overnameproces verliep over het algemeen soepel, ook al bleken de banken initieel wat terughoudend. Hoewel Flex- Firm een succesvol trackrecord had en ook de crisis van de afgelopen jaren moeiteloos heeft doorstaan, bleek het verkrijgen van overnamefinanciering niet eenvoudig en vooral een langdurig proces. Het werd uiteindelijk Rabobank Amsterdam en hoewel ook bij de Rabobank om de nodige zekerheden werd gevraagd, is Gillioen tevreden over de deal.

Toegevoegde waarde

Inmiddels zijn Gillioen en zijn vrouw vier maanden in charge. De oud-eigenaren hielpen tot eind maart mee om het bedrijf goed over te dragen. Gillioen heeft voor het eerste jaar als belangrijkste doelstelling om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. ‘We hebben gelukkig geen lijken in de kast gevonden en de eerste prognoses hebben we ook allemaal gehaald. Dat geeft rust en vertrouwen.’ Vooruitkijkend naar de toekomst liggen wat hem betreft nog alle opties open: groeien in de bestaande markt, nieuwe markten betreden of het plegen van kleine overnames. ‘Ik ben ervan overtuigd dat met name kleine, gespecialiseerde nichespelers de toekomst hebben. Wij bieden met ons assortiment een grote toegevoegde waarde en als je daar van je klanten ook de waardering voor krijgt, dan geeft dat een grote kick. En daar doe je het eindelijk voor.’

Marktlink