1 februari 2011 | Tom Beltman, Partner

Het einde van het familiebedrijf?

Nederland behoort tot de koplopers in Europa als het gaat om laat kinderen krijgen. 45% van de vrouwen krijgt hun eerste kind als ze 30 jaar of ouder is. En het ziet er vooralsnog niet naar uit dat deze trend ombuigt. Dit heeft ook gevolgen voor opvolging binnen de familiebedrijven. Uit onderzoek van Universiteit Nyenrode blijkt dat er in Nederland maar liefst 194.100 familiebedrijven bestaan, wat 55% is van het totaal aantal bedrijven.

Veel van de dga’s die Marktlink begeleidt met de verkoop van hun onderneming zijn tussen de 40 en 50 jaar. Veelal zijn de kinderen nog te jong om überhaupt te kunnen inschatten of ze in staat zijn een bedrijf te leiden, laat staan dat ze kunnen aangeven of ze het bedrijf van de ouders willen overnemen.

Daarbij zien wij dat veel ondernemers niet meer hun hele ‘zijn’ en status ontlenen aan hun onderneming. De firma ‘Jansen en Zonen’ zie je bij weinig jonge ondernemingen op de gevel staan. Een onderneming leiden is intensief,  zeker de laatste crisisjaren. Veel ondernemers tussen de 40 en 50 jaar vinden het dan ook een aantrekkelijk perspectief om de waarde opgebouwd in de onderneming te ‘cashen’ om zo genoeg tijd voor andere zaken in het leven te krijgen, zoals bijvoorbeeld de familie.

Voor veel bedrijven is het voor de continuïteit ook vaak goed dat bij een andere levensfase van de onderneming een ander type leiderschap past. Dit is veelal de basis voor veel overnames, waarbij het nieuwe leiderschap intern gevonden wordt (MBO), extern (MBI) of bij een andere onderneming (strategische overname).

Deze trend leidt ongetwijfeld tot meer fusies en overnames in het MKB. Of deze trend ook het definitieve einde van het familiebedrijf inleidt dat betwijfel ik ten zeerste. Maar het aantal familiebedrijven zal wel sterk afnemen.

Gepubliceerd als blog op de Ondernemer.nl.

Marktlink