9 oktober 2010 | Koos Jager,

‘Knock-outbod’ op liftenbedrijf

Het Financieele Dagblad – Liftenleverancier All-in Liften in Alphen aan den Rijn geeft zijn zelfstandigheid op. Het bedrijf – behorend tot de top 5 in de branche in Nederland – komt in handen van de Spaanse liftenbouwer Orona. De Spanjaarden krijgen daarmee voet aan de grond op de markt in de Benelux.

9 oktober 2010 | Het Financieele Dagblad

Orona neemt de aandelen over van de twee zittende directeuren en de oprichter van het bedrijf, die ieder voor een derde eigenaar waren. Zij hebben een bod ontvangen dat alle verwachtingen overtrof. Normaal beloopt de overnameprijs zo’n zes- à zevenmaal het bedrijfsresultaat. Dat zou bij All-in Liften neerkomen op bijna euro 10 mln. In dit geval is naar verluidt het dubbele op tafel gelegd.

Orona heeft zich daarmee verzekerd van de sterke positie van het Nederlandse bedrijf in de nieuwbouwmarkt, met name van winkelcentra. Tot de grote opdrachten behoren complexen in Zaandam, Vleuten en Nieuwegein. Ook zijn liften geleverd voor een verkeerstoren op Schiphol en bij containerstuwadoor ECT in Rotterdam.

‘De aankoop was voor de Spanjaarden van strategisch belang’, zo legt Ton Vreman (61) uit, die samen met Corné van der Lans (43) de directie vormt van All-in Liften. Zij willen zelf niet uitweiden over de koopsom omdat zij aan geheimhouding zijn gebonden.

De beide directeuren zijn sinds 2005 aan All-in Liften verbonden. Voordien waren zij werkzaam bij concurrent Otis. Met hun komst is het karakter van de onderneming sterk veranderd. In plaats van eigen productie is het accent komen te liggen op onderhoud en reparatie, een activiteit die hogere marges oplevert. De liftinstallaties worden betrokken van fabrikanten in Spanje (Orona), Griekenland en Duitsland. ‘Deze strategie heeft ons geen windeieren gelegd’, zegt Vreman. De winst voor rente en belastingen (ebit) is de afgelopen vijf jaar vertienvoudigd tot euro 1,4 mln. De omzet kwam in 2009 op een record van ruim euro 15 mln, ondanks de stagnatie in de bouw.

Dat peil wordt ook dit jaar weer bereikt. ‘In het eerste kwartaal was sprake van stagnatie, maar die achterstand hebben we inmiddels ingelopen’, zo stelt directeur Van der Lans.

All-in Liften behoort in Nederland naar eigen zeggen tot de grootste onafhankelijke leveranciers van liften, na buitenlandse concurrenten als Kone, Otis, Schindler en Thyssen-Krupp. Het marktaandeel is zo’n 5 à 6%.

Met Orona bestaat al jaren een innige relatie. Van de 200 liften die het Alphense bedrijf per jaar verkoopt, komt de helft van deze Spaanse partij. Orona is een soort werknemerscoöperatie, gevestigd in San Sebastian, die met 4000 medewerkers een omzet boekt van euro 550 mln.

De Spanjaarden lonken al sinds 2007 naar All-in Liften, waar 70 man werken. ‘We kregen toen te horen dat we op hun lijstje stonden.’ Vreman en Van der Lans hebben vrij snel toegehapt op het bod van Orona. Er is niet meer met mogelijke andere gegadigden gesproken. ‘De Spanjaarden garanderen de Nederlandse werkgelegenheid. Dat heeft voor ons zwaar meegewogen’, zegt Vreman.

De verkopende partij is begeleid door fusiebemiddelaar Marktlink. ‘Wij hebben vooral gewaakt voor haarlemmerdijkjes’, zegt Koos Jager van Marktlink, doelend op beloftes die niet worden waargemaakt. ‘Biedingen zijn soms gebaseerd op verkeerde veronderstellingen, bijvoorbeeld over de cashflow. Dan kun je achteraf ruis op de lijn krijgen die het overnameproces verstoort.’ Orona streeft ernaar de omzet van All-in Liften nog eens te verdubbelen, zonder daar een termijn aan te verbinden.

Marktlink