15 juni 2012

Management Buy In bij medische groothandel DaxTrio

MedicalFacts – Medische groothandel DaxTrio is via een Management Buy In (MBI) overgenomen door Ruben Scholte (34). De overname kwam afgelopen week tot stand onder begeleiding van Jeroen Oldengarm van fusie- en overnamespecialist Marktlink Fusies & Overnames. Scholte neemt een meerderheidsbelang in de onderneming. De oprichters behouden een klein percentage met het oog op de toekomstige groei van de onderneming.

DaxTrio is gespecialiseerd in de distributie en de in- en verkoop van medische verbruiksgoederen en apparatuur voor huisartsen, medische klinieken en fysiotherapeuten in Nederland en België. Momenteel neemt het bedrijf een top-3 positie in binnen het marktsegment. Hiernaast biedt DaxTrio check-ups van praktijken, service en onderhoud aan apparatuur.

DaxTrio ontstond in 2006 uit een fusie van de familiebedrijven Dax en Trio Medical. De combinatie maakt al jaren flinke groei door en telt inmiddels 23 personeelsleden.

Met het aantrekken van Scholte als nieuwe directeur-eigenaar haalt DaxTrio een zeer ervaren en enthousiaste vakman in huis. Door zijn kennis en ervaring op gebied van marketing, sales en management zal Scholte de komende jaren verdere groei en professionalisering van het bedrijf bewerkstelligen. “Ik zie veel kansen in de markt, zeker omdat er in de toekomst sprake zal zijn van een verschuiving richting de eerstelijnszorg om grip op de zorguitgaven te krijgen,” aldus Scholte. “Met de toename van de verantwoordelijkheden van huisartsen moet ook het kennis- en serviceniveau verbeteren. Als topspeler in de huisartsenmarkt is hier een mooie rol voor weggelegd.”

Ondernemersdroom
Ruben Scholte groeide op als zoon van een succesvol ondernemer. Na het afronden van zijn studie Commerciële Economie werkte hij eerst 12 jaar in de medische wereld. In diverse functies in het midden en senior management was hij verantwoordelijk voor sales- en marketing bij multinationals als Novartis Oncology, UCB Pharma en Solvay Pharma. In zijn laatste functie was Scholte sales manager bij medisch producent Teleflex.

Ondanks zijn succesvolle carrière in de internationale medische wereld besloot de heer Scholte om samen met Marktlink zijn ondernemersdroom te verwezenlijken. Na een uitgebreid zoekproces en gesprekken met twintig bedrijven bleek DaxTrio één-op-één aan te sluiten bij de wensen en ambities van Scholte.

DaxTrio is in de afgelopen jaren al met verschillende strategische partijen in gesprek geweest, maar daar niet verder meegekomen. De benadering door Marktlink voor Scholte bleek bij DaxTrio de ideale uitkomst, aldus Oldengarm van Marktlink. Naast het zoekproces en de dealmaking is door Oldengarm van Marktlink de financieringsstructuur uitgewerkt en samen met Scholte aan verschillende banken gepresenteerd. Uiteindelijk kwam de huisbank met het best passende financieringsvoorstel.

Marktlink