20 januari 2015 | Joram Kolf,

Management Buy-Out Hesseling Vlees

Horecaslagerij Hesseling Vlees uit Purmerend is vorig jaar overgenomen door Barry van Leeuwen. Hij neemt het bedrijf over van Frans Kanters en Fons Hesseling, de laatste telg uit de Hesseling familie, die op 72-jarige leeftijd nog steeds betrokken is.

Beide heren blijven actief in het bedrijf, maar doen een stap terug. Van Leeuwen is reeds 15 jaar in dienst van Hesseling Vlees. De slager gaat gestalte geven aan de verdere groei van een van de oudste slagerijen van Nederland. De overname is begeleid door Marktlink Fusies & Overnames en is in eerste instantie buiten de publiciteit gehouden.

Hesseling Vlees bestaat inmiddels liefst 228 jaar. Dagelijks zijn 18 slagers vanaf 5 uur ‘s ochtends in de weer. Het bedrijf is toonaangevend omdat zij nog steeds ouderwets het vlees handmatig en met precisie soigneert. Door de bekendheid van haar kennis op dit gebied betrekken chefkoks Hesseling Vlees graag bij het vernieuwen van hun menukaart en de wijze van bereiding van gerechten. In de loop der jaren is er een rijk en loyaal klantenbestand opgebouwd met vele befaamde horecagelegenheden zoals: Ron’s Gastrobar, Bokkedoorns, Fred, Lucas Rive, Amstel Hotel en Stedelijk Museum Amsterdam.
 

Waarom Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames begeleidde de Management Buy-out. Volgens Van Leeuwen lagen hieraan twee redenen ten grondslag: “Om de overname te kunnen doen is allereerst scherpe bancaire financiering nodig en dat is in onze markt geen vanzelfsprekendheid. Daarnaast zijn alle betrokkenen werkzaam bij Hesseling en wilden we de goede sfeer bewaken. Met behulp van Marktlink zijn we hier uitstekend in geslaagd.” Een belangrijke horde was onder meer het voorkomen van dure financiering zoals factoring en dit is geslaagd, ook de interne samenwerking verloopt nog steeds prettig.
 

Huidige ontwikkelingen

De voornaamste wijziging na de overname is dat er veel nieuwe horecagelegenheden als klant zijn bijgekomen en dat veel bestaande klanten profiteren van een gunstiger economisch klimaat, hogere bezetting hebben en daardoor meer afnemen. Van Leeuwen: “Dat zijn zeer prettige bijkomstigheden net na een overname. Deze nieuwe klanten verdienen en krijgen minstens zoveel aandacht als bestaande klanten en dat leidt op de lange termijn tot loyaliteit. Anderzijds zijn voormalige klanten teruggekeerd omdat ze continue kwaliteit nastreven en probleemloze leveringen willen, ook als deze op het laatste moment onvoorzien zijn.”
 

Focus toekomst

De komende jaren worden de samenwerkingen met de diverse partners van Hesseling verder uitgediept. Zo wordt gevogelte geleverd door Pieter van Meel uit Amsterdam, komt Wagyu vlees van het Koeienhuis en kaas van L’amuse. “Uitdiepen houdt in dat je het gezamenlijke totaalaanbod aan de klant nog steviger neerzet,” aldus de nieuwe eigenaar. “Een ander belangrijk aandachtspunt is dat Hesseling Vlees zich continu moet blijven onderscheiden binnen haar markt, hierbij is intensief klantcontact cruciaal. Zo hoor je wat er leeft en kun je iedere keer opnieuw laten zien dat je met passende oplossingen komt.”

Marktlink