Met de statafel naar de klant

19 november 2014 | Vincent Pastoor,

Met de statafel naar de klant

BN De Stem – De nieuwe eigenaresse zit te midden van statafels in diverse soorten en maten. "We zijn net terug van een beurs in Engeland", zegt zij verontschuldigend. "Ik ben daar met beide oud-eigenaren naartoe geweest. Geweldig. Ik heb zelf jaren ervaring in de uitzendbranche en nu ga ik met een statafel onder m'n arm naar een klant. Heerlijk om een product in handen te hebben dat hier wordt gemaakt."

In de fabriekshal worden de buizen onderstellen zelf gemaakt en de geïmporteerde tafelbladen worden daarop vastgezet. De rekken staan vol met bestellingen klaar voor verzending naar de klant. Haar vader en vriend zijn niet bij het gesprek aanwezig, want zij zijn nu met een van de oud-eigenaren in Duitsland op bezoek bij klanten. "De oud-eigenaren blijven nog zes maanden bij het bedrijf betrokken om alles zo goed mogelijk over te dragen." Het bedrijf legt zich toe op de assemblage en levert vooral aan groothandels, horeca, catering- en verhuurbedrijven. Er zijn tien medewerkers werkzaam in de fabriek en vijf op kantoor.

Normen en waarden

In 2012 is het idee ontstaan om met z'n drieën een onderneming te kopen. "We hebben het idee dat onze expertise en ervaring goed samenkomt voor het hebben van een eigen bedrijf", legt Imre Huijgen uit. "Dat we een familie zijn, is in mijn ogen, een voordeel want wij hebben dezelfde normen en waarden, wat belangrijk is in zo'n samenwerking." Aangezien er geen volledige lijst met zoekcriteria bestaat van bedrijven die te koop staan, is besloten om advies in te roepen van Vincent Pastoor, overnamespecialist bij Marktlink Fusies & Overnames. "Het is een bijzondere overnamevraag, omdat zij een bedrijf willen kopen dat branchevreemd is en dat adviseren wij meestal niet", aldus Pastoor. "Dat klopt", zegt Huijgen. "Wij hebben ervaring die uiteenloopt van commercieel, bestuurlijk management en operationeel. Toch denken wij dat die combinatie juist een meerwaarde betekent voor de directievoering."

Nis

Een van de belangrijkste uitgangspunten is het samenstellen van een goed zoekprofiel. "Ons toekomstige bedrijf moest werkzaam zijn in de maakindustrie en een stoer product leveren", zegt Huijgen. "Het bedrijf moest minimaal tien personeelsleden hebben, maar geschikt zijn voor een driehoofdige directie, internationaal georiënteerd zijn en groeimogelijkheden hebben. En we zochten een niche." Het is lastig zoeken op internet naar een bedrijf met een combinatie van deze criteria. Vandaar dat Marktlink een belangrijke rol heeft gespeeld bij het vinden van geschikte overnamekandidaten. Dat betekende dat er in de afgelopen periode veel bedrijven zijn bezocht en nog veel meer gesprekken zijn gevoerd door de betrokken partijen. "We hebben lijsten doorgenomen met meer dan duizend bedrijven en uiteindelijk ongeveer dertig bedrijven bezocht", aldus Huijgen.

Meerderheidsbelang

Als de keuze voor MEBU, marktleider in de handel en productie van sta- en terrastafels, eenmaal is gemaakt, volgt een ander niet onbelangrijk aspect; namelijk de financiering. "Tegenwoordig nemen banken niet meer de volledige financiering voor hun rekening", zegt Pastoor. "Naast inbreng van eigen vermogen, worden ook mogelijke investeerders betrokken bij dit proces." Er zijn circa zeventig partijen benaderd om de juiste investeerder die past bij het bedrijf te vinden. "Wij willen als eigenaars het meerderheidsbelang hebben in het bedrijf, dus de investeerder moet daarmee akkoord gaan. Bovendien moet hij een goed gevoel hebben bij het bedrijf en onze plannen. We hebben regelmatig contact met elkaar en dan moet je wel een 'klik' hebben", zegt Huijgen.

Nu, tweeënhalf jaar later, zijn zij de trotse eigenaar van een prachtig bedrijf met groeipotentie naar de toekomst. Eerst willen zij zich de komende tijd richten op een goede overdracht, zodat zij de business tot in detail beheersen. De dagelijkse afstand tussen Den Haag en Rijen is voorlopig goed te doen. Misschien dat in de toekomst het gezin richting Brabant verhuist om de reistijd wat te kunnen beperken en wat dichter bij het familiebedrijf te zitten.|

                  

Marktlink