4 augustus 2016 | Ferry Nahon, Partner

Mkb-trend: je zaak delen

Algemeen Dagblad – Om minder kwetsbaar te zijn, verkopen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf steeds vaker een deel van hun onderneming. Veel investeerders zien die pre-exits als een betrouwbare belegging, zo meldt het AD.

De crisis heeft bij veel ondernemers de ogen geopend. Het bedrijf, waar heel het vermogen in zit, kan failliet gaan. Vandaar dat het deels verkopen van het bedrijf aan populariteit wint. En geldschieters staan in de rij, want goed renderende beleggingen zijn schaars.

Ferry Nahon, directeur bij overname- en fusiespecialist Marktlink maakt het dagelijks mee. “Ondernemers zijn zich er meer bewust van dat hun hele vermogen, waar ze soms tientallen jaren hard voor hebben gewerkt, in het bedrijf zit. Een deel van dat vermogen willen ze veilig stellen, door een gedeeltelijke verkoop.”

Vooral bij de jongere generatie merkt hij die risicobewustheid. “En cashen is geen vies woord meer. Ondernemers willen bijvoorbeeld geld opzij zetten voor de studie van de kinderen of hun pensioen.”

De mogelijkheden om te cashen zijn groter geworden. Vroeger had je obligaties, aandelen of vastgoed om te beleggen. Maar daar is steeds minder mee te verdienen, dus het geld zoekt naar andere manieren om rendement te maken. De nieuwe trend is inkopen in een goedlopend mkb-bedrijf. “De afgelopen jaren zijn er honderden investeringsmaatschappijen bijgekomen die zich op het mkb richten”, zegt Nahon.

Pre-exit

Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om overnames, maar juist om deelnemingen. “We noemen dat de pre-exit. Daarbij verkoopt de ondernemer een deel van het bedrijf, maar blijft aandeelhouder”, legt Nahon uit. “De ondernemer blijft ook nog gewoon aan het bedrijf verbonden als directeur.”

Dat geeft de investeerder vertrouwen. De ondernemer blijft er met eigen geld in zitten en zijn expertise blijft behouden. Daarnaast komt er nieuw geld in het bedrijf, waardoor er mogelijkheden voor groei ontstaan. “De bank is in zo’n situatie ook eerder bereid mee te financieren”, zegt Nahon.

Wim Dijk, eigenaar van Dijk Natural Collections, besloot twee jaar geleden al om zijn bedrijf deels te verkopen. Bij hem had het een meer praktische reden vertelt hij. “Ik was meer bezig met managen dan met ondernemen. En dat beviel me niet.”

Dijk begon 25 jaar geleden met een kwekerij in droogbloemen. “Die markt zakte na een jaar of tien in. Toen zijn we ons gaan richten op woonaccessoires”.

Dat liep als een trein. “We zijn enorm gegroeid naar een internationaal bedrijf met veertig medewerkers. Op een gegeven moment waren we zo groot dat ik me daar minder prettig bij voelde. De laatste jaren was ik vooral bezig met vanachter mijn bureau mensen aansturen en dat beviel me niet. Ik wil bezig zijn met het product, de inkoop en het klantcontact.”

Aandeelhouder

Dat was het moment waarop hij besloot een meerderheid in zijn bedrijf te verkopen. “Het geld hadden we niet eens zozeer nodig om te groeien. Maar de nieuwe aandeelhouder zorgt nu voor het management en heeft er belang bij dat dat allemaal goed loopt. Ik kan me nu weer bezighouden met wat ik leuk vind”.

Marc van Voorst tot Voorst, plaatsvervangend directeur bij de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), herkent het verhaal. In 2014, het meest recente boekjaar, was er een opvallend sterke stijging bij transacties tot 15 miljoen euro. Dat zijn typisch transacties met kleinere mkb-bedrijven. “Wij kunnen aan de cijfers niet zien of het om volledige overnames gaat of om deelnemingen. Maar we horen van adviseurs dat ondernemers steeds vaker zoeken naar een pre-exit.”

Marktlink