14 januari 2009 | Koos Jager,

Nu is het moment om directeur te worden

Altijd al directeur willen worden? Dan is nu de tijd. De management buy-in doet het als variatie op de buy-out goed in recessietijden. Sinds het najaar van 2008 zien we een enorme toename van kandidaten voor een management buy-in",vertelt Koos Jager, directeur en partner van fusie- en overnameadviesbureau Marktlink. Dat gebeurt traditioneel in periodes van economisch laagtij, zoals nu. Overigens zijn december en januari wel altijd wat "stillere maanden", iedereen is dan in afwachting van het nieuwe jaar. Maar Jager verwacht dat de buy-ins vanaf februari weer gaan lopen.

Zak geld

Sommige managers hebben altijd de wens gehad om ondernemer te worden", vertelt hij. Dat krijgen ze in de huidige tijden zo ongeveer in de schoot geworpen. Er vinden binnen het bedrijf waar ze werken bijvoorbeeld saneringsrondes plaats en de manager wordt verzocht op te stappen. Mét een zak geld. Dat aangevuld met eigen vermogen of een financier kan voldoende zijn om een ander bedrijf te kopen of mede-eigenaar te worden.

Te idealistisch

Geen buy-out dus, maar een buy-in. Overweegt u dat, dan is het volgens Jager belangrijk goed na te denken welk bedrijf u wilt kopen. "Veel managers zoeken niet nauwkeurig genoeg. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘ik vind elk type bedrijf wel leuk, als het maar dichtbij is’. Je moet niet vanuit je luie stoel een bedrijf willen kopen, maar actief op zoek gaan", vertelt de directeur van managers te idealistisch, zo van: ik wil dat bedrijf omdat mijn opa vroeger ook zo’n bedrijf had. Dat kan tegenvallen."

Emotie

Let u verder op of het een familiebedrijf is. "Daar is sprake van een andere vorm van emotie. Het bedrijf wordt vaak geleid op basis van een gevoel van de ondernemer. Terwijl de manager een bedrijf koopt om het snel uit te bouwen. Als je dan te snel dingen probeert door te voeren, krijg je conflicten", schetst Jager. Tot slot: overschat uzelf niet. "Managers denken er van tevoren soms te makkelijk over." Denk bijvoorbeeld aan een voormalig eigenaar die zich krampachtig vastklampt aan ‘zijn’ bedrijf. Dat kan u een hoop slapeloze nachten bezorgen.

Leidinggeven

U moet vooral niet vergeten aandacht te besteden aan het leidinggeven. "Managers denken in managementlagen. Maar daarvan is hier geen sprake, je bent direct directeur-eigenaar. Daarvoor moet je omschakelen naar een meer ‘hands-on mentaliteit’."

Marktlink