12 mei 2015 | Tom Beltman, Partner

Ondernemer tegen wil en dank

deOndernemer.nl – Ik vind het gewoon niet leuk meer. Zo, dat is er uit. De afgelopen maanden spreek ik met regelmaat ondernemers die dit (durven) zeggen. Van de ruim 1,0 miljoen ondernemers in Nederland is een groep het ondernemer zijn beu. Is dat erg?

Uit onderzoek van Marktlink in 2015 bleek dat een derde van de ondernemers binnen vijf ondernemersjaren de zaak wil verkopen. Een grote groep van deze bedrijven overweegt een overdracht. Een in mijn ogen groeiende groep ondernemers is er echt klaar mee. Uit recent onderzoek van Monsterboard blijkt dat 52 procent van de werknemers nog dit jaar een nieuwe baan zou willen. Het is dan ook niet zo gek dat een groot aantal ondernemers daar net zo over denkt.

Er zijn volgens mij vier groepen van oorzaken dat ondernemers er klaar mee zijn:

1. Bedrijf ontgroeid

De grootste groep bestaat uit ondernemers die ooit vanuit de zolderkamer of garage wat zijn begonnen. Ze zijn hierbij uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Ondanks dat ze genieten van het succes halen deze ondernemers geen plezier uit het managen van de organisatie. Veel liever zijn ze weer, net als de beginjaren, met klanten en het product bezig.

2. Familiedruk

Het huidige ondernemersbestand bestaat voor circa 45% uit ondernemers die het bedrijf van een familielid hebben overgenomen. In het verleden was opvolging van de oudste zoon vanzelfsprekend en zeker geen weloverwogen beslissing van twee kanten. Een deel van deze groep ondernemers is eigenlijk niet geschikt voor deze rol en/of wilde diep in het hart liever wat anders gaan doen.

3. Te weinig uitdaging

Veel MKB bedrijven presteren optimaal bij focus en stabiliteit. Er is een groep ondernemers die het best gedijen bij turbulentie en die een stabiele onderneming dodelijk saai vinden. In de afgelopen crisisjaren hebben zij zich dan ook prima vermaakt. Nu de relatieve rust echter terug keert is de lol er wel vanaf.

4. Arbeidsmobiliteit

In algemene zin speelde de afgelopen decennia arbeidsmobiliteit een grotere rol in de samenleving. Eén op de drie werknemers verandert elke twee jaar van baan. Dit heeft ook zijn weerslag op ondernemers. Als een ondernemer van 65 zijn bedrijf verkoopt, denken ondernemers van zijn leeftijd ‘het zal wel niet goed gaan bij het bedrijf’. Wanneer een ondernemer van 45 zijn bedrijf verkoopt, zeggen de ondernemers van zijn leeftijd ‘goed gedaan, wat ga je nu doen?’. Waarom dan niet gewoon verkopen? Hoe kan het toch dat een derde van de ondernemers aangeeft binnen vijf jaar te willen verkopen, maar dat er slechts weinig ondernemers zijn die actief de stap zetten.

Ik kan vier hoofdredenen bedenken waarom die actieve stap wordt uitgesteld.

1. Sociale druk van familie en collega’s

Veel ondernemers ervaren sociale druk van familie en medewerkers om het familiebedrijf in de familie te houden. De vraag is of dit echt zo is. Sterker nog, schieten ze ook te hulp als het bedrijf in financiële moeilijkheden komt?

2. ‘Niet te verkopen’

Veel ondernemers leven of leefden in de veronderstelling dat er veel aanbod is en geen kopers. Het tegendeel is waar. Er zijn (nog) weinig verkopers en veel kopers in de markt.

3. Pensioen

Meer dan 50 procent van de ondernemers is voor het pensioen afhankelijk van de verkoop van het bedrijf. In veel gevallen is dat een moeilijk punt. De prijsverwachting ligt vaak hoger dan wat in de markt haalbaar is. Maar waarom moet het pensioen helemaal zijn veilig gesteld? Je hebt toch nog jaren om je talenten in te zetten voor een (nieuwe) andere activiteit.

4. Wat dan?

Dit is meestal niet het zwaarste punt. De meeste ondernemers hebben een heel goed beeld bij hetgeen ze graag zouden willen doen wanneer er meer tijd en geld beschikbaar is.

Is het erg dat veel ondernemers iedere morgen met tegenzin naar hun bedrijf gaan? Nee, dat hebben we allemaal weleens. Ja, het is erg als de ondernemer dit jaren opkropt. Zowel persoonlijk, maar ook voor het bedrijf kan dat desastreus zijn. Ik ervaar regelmatig een enorme opluchting bij ondernemers wanneer ze horen dat ze niet de enige zijn die het ondernemerschap in de huidige vorm beu zijn. Ze slaken een zucht van verlichting als ze merken dat er voldoende kopers zijn die graag het stokje overnemen.

Dus aan de ondernemer die het zat is: je bent niet de enige maar wees wel een van de eersten die er voor uitkomt.

Marktlink