8 oktober 2015 | Fredrik Jonker, Partner

Overname in lichtsector

Insideinformation.nl – Verlichtingsindustrie G. Vandeheg B.V. is overgenomen door ondernemers Ton Rosendaal, Ruud Alblas en Roel Semmelink. De transactie vond plaats via een management buy-in, die werd begeleid door Marktlink Fusies & Overnames.

Vandeheg, een producent en leverancier van verlichting uit Barneveld, werd in 1965 opgericht door Geurt van de Heg en is sinds die tijd uitgegroeid tot een zelfstandig familiebedrijf, dat internationaal opereert. Van de Heg stond vanwege zijn pensioengerechtigde leeftijd open voor een gesprek over de voortzetting van de onderneming onder een ander management.

Na een shortlist van Marktlink kwam Geurt van de Heg eind 2014 in contact met de kopers: “Er was een goede klik en het besef dat beide heren gezien hun internationale retailervaring van grote toegevoegde waarde kunnen zijn voor een succesvolle groeistrategie van het bedrijf. Na 50 jaar aan het bedrijf gebouwd te hebben, was het belangrijk dat de nieuwe eigenaren eenzelfde soort passie konden inbrengen”, legt bemiddelaar Fredrik Jonker van Marktlink uit.

Na jaren met veel succes gewerkt te hebben bij onder meer Van Dorp Despec, Edding Legamaster en Creative Hobbies Group heeft Roel Semmelink samen met compagnons Ton Rosendaal en Ruud Alblas besloten zijn ondernemingsambitie vorm te geven. Semmelink doet dit vanuit zijn ervaring in een commerciële directierol en Rosendaal  vanuit zijn operatie en finance-expertise. Alblas, woonachtig in Duitsland, zal zich met name op de Duitse marktontwikkeling gaan richten.

De heren hebben de afgelopen jaren al diverse interim opdrachten uitgevoerd op het gebied van interim directiefuncties in de sensor technologie markt, het begeleiden van buitenlandse bedrijven en het financieel herstructureren en stappen nu met passie in bij de gouden jubilaris.

“De merknaam Vandeheg is al 50 jaar een begrip in verlichtingsland en biedt daarmee een goede uitgangsbasis. Het was onze wens een onderneming met een sterke merknaam in consumentenproducten over te nemen en deze verder uit te bouwen met onder andere nieuwe product- en ICT gerelateerde marketing technologieën,” aldus Semmelink.

De verlichtingsbranche staat onder druk en is volgens hem sterk aan het veranderen, dus het is zaak om nieuwe verkoopkansen aan te boren. Semmelink: “Een daarvan is een vernieuwend concept voor de retailer in diverse kanalen: Iluce. Met dit programma bieden wij zowel retailers in de verlichtings-, de meubel- en ook andere branches een simpele mogelijkheid tot extra omzet met een complete ontzorging. Door middel van interactieve zuilen krijgt de consument samen met de retailer direct de mogelijkheid uit honderden extra modellen te kiezen, deze te selecteren en direct aan te kopen. Dit biedt de dealers enorme voordelen, waaronder een beperkte winkelvoorraad, directe digitale afwikkeling van orders en toegang tot honderden extra verkoopmogelijkheden. Dus tussen ‘bricks en clicks’ voegen we nieuwe clicks in de winkel toe.”

Daarnaast wil het drietal de kennis op gebied van sensortechnologie met Vandeheg verlichtingsproducten combineren. Semmelink: “Het is ons doel om hierbij autonoom of door middel van overnames of andere vormen van samenwerking verder te groeien.”

Dit artikel is gepubliceerd op Insideinformation.nl

Marktlink