Overnamebericht maart 2008: Een andere generatie

1 maart 2008 | Ferry Nahon, Partner

Overnamebericht maart 2008: Een andere generatie

Voor u ligt weer een nieuwe editie van het Overnamebericht van Marktlink. In dit bericht een aantal verhalen van klanten voor wie wij een transactie hebben gedaan. Elke verkopende klant heeft zijn eigen beweegreden om bij ons te komen en zo heeft ook elke koper weer zijn eigen ambitie. Dat is het mooie aan het vak ‘fusies en overnames’. Er is één aanleiding die met name de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Die van de verkoper die op relatief jonge leeftijd bij ons komt met het verzoek om zijn of haar bedrijf te verkopen.

Waar in Nederland al jaren gesproken wordt over de ‘babyboomgeneratie die de komende 5 jaar haar bedrijf gaat verkopen’, zien wij juist een groeiend aandeel jongere verkopers. De babyboomondernemers komen maar mondjesmaat op de markt. Dit lijkt een generatie die tot op latere leeftijd blijft ondernemen. Men voelt zich verantwoordelijk voor het bedrijf, vindt dat het bedrijf niet zonder hen kan of men kan niet zonder het bedrijf.

Hoe anders is het bij de jongere generaties. Deze zien een onderneming veel vaker als een carrière; je onderneemt 5 tot 15 jaar, je verkoopt je bedrijf om vervolgens nog een keer een bedrijf op te zetten of te kopen in een andere branche. Dit is ook een generatie die in toenemende mate na een periode van ondernemen en groei van de onderneming aangeeft het niet meer leuk te vinden door alle beslommeringen of niet meer de juiste persoon voor dit bedrijf te zijn. Twee generaties, twee gedachten. Het is een interessante discussie; wat is uiteindelijk beter voor een bedrijf? De ondernemer die meer dan 40 jaar een bedrijf leidt of een bedrijf dat elke 10 jaar een nieuwe ondernemer krijgt…

LINK NAAR OVERNAMEBERICHT MAART 2008

Marktlink