16 december 2008 | Koos Jager,

Overnamemarkt blijft in beweging

De Stentor De effecten van de kredietcrisis op overnames en fusies van bedrijven in het MKB blijven relatief beperkt. Wel constateert het Deventer bedrijf Marktlink dat potentiële kopers – door voorzichtigheid bij de banken – meer geld moeten inbrengen. "Onze orderportefeuille is voller dan vorig jaar omstreeks deze tijd", stellen Tim van der Meer en Lennart Kasper van Marktlink vast.

Het Deventer bedrijf aan de Wismarstraat, met nevenvestigingen in Amsterdam en Gouda, opereert louter landelijk, maar wil na 12,5 jaar in de betrekkelijke anonimiteit te hebben gewerkt wel eens wat doen aan zijn regionale uitstraling. "Vrijwel niemand in de directe omgeving van Deventer weet wie we zijn", stelt Van der Meer, partner in het bedrijf met 25 medewerkers. Het merendeel werkt op het hoofdkantoor in Deventer. "We zitten wel in alle relevante landelijke netwerken." Van een wat laagdrempeliger netwerk als de Beursvloer, waar bedrijfsleven en verenigingen elkaar ontmoeten, hebben de twee echter nog nooit gehoord. "Maar daar zijn we zeker in geïnteresseerd."

De activiteiten van Marktlink komen eerlijk gezegd ook nauwelijks aan de oppervlakte. "We werken altijd zeer discreet en daardoor een beetje onder de radar", geeft projectleider Kasper toe.

Een verkooptraject van een bedrijf beslaat een periode van ongeveer een jaar, waarin onder meer een gedegen bedrijfsprofiel wordt gemaakt, de waarde wordt bepaald en met kopers wordt onderhandeld. Marktlink doet transacties van 1 tot 30 miljoen euro.

Bedrijfsovernames en fusies zijn over het algemeen emotionele processen. Die mogelijk vertroebelende emotie probeert Marktlink, zoals je van professionele bemiddelaars mag verwachten, eruit te halen.

Marktlink bemiddelt in 60 tot 70 procent voor de verkopende partij. Prettig voor alle partijen is dat bij Marktlink alle noodzakelijke expertise onder één dak is te vinden. Met vijftig à zestig deals per jaar behoort het tot de grote spelers op de markt. Overname van Marktlink zelf is, het als het aan de partners ligt, niet aan de orde.

Marktlink