6 augustus 2012 | Ferry Nahon, Partner

Sentiment regeert overnamemarkt

Overnamematch.nl – Fusies en bedrijfsovernames; het blijft een heet thema in de media. Kwaliteitsbladen als Het Financieele Dagblad en Elsevier berichten dat ‘het moeilijk is voor ondernemers om hun bedrijf te verkopen’, ‘het walhalla van toen er niet meer is’, ‘er wordt nauwelijks nog wat betaald voor bedrijven’ en ‘banken financieren niet meer’. Daarnaast wordt aan ons vaak gevraagd ‘hoe kan het toch dat jullie zoveel deals doen in de huidige markt?’. Het is een vraag die wij ons ook vaak stellen.

Overnamefinanciering

Het antwoord ligt wat genuanceerder dan bovenstaande kreten. De belangrijkste verklaring ligt in de marktfocus. Wij richten ons op bedrijfsovernames van € 1 tot € 25 miljoen. De bovenkant van de markt – zeg maar € 25 miljoen plus-transacties – ligt stil als gevolg van een beperking van de financieringsmogelijkheden bij banken. De onderkant van de markt waaronder veel eenmanszaken en detailhandelszaken zijn al jaren een moeilijk segment, omdat het terecht de vraag is wat je overneemt en de transactiekosten wegen vaak niet op tegen de ondernemingswaarde.

Ook in onze markt heeft een flinke groep bedrijven het erg moeilijk. Het verkopen van een bedrijf dat verlies maakt is heel erg lastig en zal inderdaad niet veel opleveren.

Waarde van het bedrijf

De meeste bedrijven draaien echter redelijk tot goed. Er zijn dan ook prima transacties te maken mits de ondernemer realistisch is in zijn prijsverwachting. Wij zien te vaak dat de verwachting van deze ondernemers nog gestoeld is op ooit behaalde prestaties, met als argument dat het ‘volgend jaar’ allemaal goed komt.

Hier ligt een belangrijke rol voor de overname-adviseurs. Het is niet altijd leuk om een realistische boodschap te brengen, maar wel noodzakelijk om latere teleurstellingen te voorkomen. Met creatieve constructies is het prima mogelijk om een groot deel van de waarde van het bedrijf vandaag veilig te stellen. Een klein deel investeer je terug in je eigen bedrijf, waardoor je bij succes ook profiteert van de upside van je bedrijf. Goed renderende gezonde bedrijven financieren de banken graag en hiervoor zijn er volop kopers te vinden.

Bedrijfsovernamemarkt 

Vanwaar dan die negatieve berichtgeving over de bedrijfsovernamemarkt? Deze wordt voornamelijk veroorzaakt door het deels oppikken van de marktfeiten door de media. Het grootbedrijf is klein in aantal maar wel bekend bij iedereen en de eenmanszaken zijn weer groot in aantal en leven bij het publiek. Mede door de berichtgeving ontstaat de afwachtende houding van veel ondernemers. De vraag alleen is waarop? Op betere tijden? Wanneer dat is kan niemand ons zeggen, daarnaast zijn er met deze ondernemers vele anderen. Zouden de tijden beter zijn dan is er zoveel aanbod dat je je afkunt vragen of de prijzen daar beter van worden.

Een ondernemer die eigenlijk wil stoppen adviseren wij dan ook niet te wachten, maar juist nu de markt op te zoeken. Uit deze markt zal blijken wat nu maximaal haalbaar is en dan kan de ondernemer kiezen op basis van de feiten en niet op basis van sentiment.

Bekijk hier het artikel

Marktlink