7 januari 2014

Topbestuurder Marcus Gillioen keert met overname Flex-Film International terug naar het ondernemerschap

Marcus Gillioen heeft samen met zijn echtgenote handelsonderneming Flex-Film International overgenomen. Hierbij werd de voormalig topman van Paperlinx en Antalis bijgestaan door Marktlink Fusies en Overnames.

Het is circa 20 jaar geleden dat hij in België zijn eigen papier- en verpakkingsgroothandel GPG oprichtte Als de onderneming in 2002 aan een strategische partij wordt verkocht zijn er inmiddels 100 medewerkers in dienst en bedraagt de omzet meer dan €100 miljoen. Marcus Gillioen besluit toe te treden toe tot de raad van bestuur van de overnemende multinational. Weer tien jaar – en enkele topfuncties – later besluit hij om terug te keren naar het ondernemerschap. Gillioen neemt afscheid bij Paperlinx, het bedrijf waar hij verantwoordelijk was voor de aansturing van 2600 FTE’s en een omzet van €1,2 miljard.

De in Amsterdam woonachtige Belg besluit de zoektocht naar de ideale onderneming gezamenlijk met Marktlink op te pakken. Overnamespecialist Vincent Pastoor: “Het hele overnameproces heeft uiteindelijk iets meer dan een jaar geduurd. Op basis van de wensen en achtergrond van Marcus zijn we zijn gestart met het opstellen van een zoekprofiel. Dit profiel hebben we gebruikt om geschikte bedrijven te zoeken, die we vervolgens  hebben benaderd. Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst in contact met Flex-Film International, en dit bleek vanuit zowel Marcus Gillioen als verkopers een goede match. De intentieovereenkomst was dan ook snel rond.”

Flex-Film International, een groothandel gespecialiseerd in flexibele verpakkingsfolies, bleek op zoek te zijn naar een geschikte koper. De onderneming is in 1996 opgericht en sinds die tijd succesvol uitgebouwd door Marcel Kruiper en Daniel Wouters, tevens Belg. Met name in de belangrijkste afzetmarkten Nederland en België wordt Flex-Film gewaardeerd om zijn brede assortiment en specialistische kennis. De folies die Flex-Film verkoopt worden gebruikt voor uiteenlopende toepassingen zoals voor het verpakken van AGF, flessen frisdrank,  cosmetica. In tegenstelling tot veel andere ondernemingen heeft Flex-Film weinig last gehad van de crisis. Ook in de afgelopen jaren is Flex-Film namelijk gegroeid tot een omzet van bijna € 10 miljoen, met een groot gespreid klantenbestand.

Met de overname van Flex-Film moest voor beide vertrekkende DGA’s vervanging worden gevonden. De oplossing voor dit probleem was snel gevonden. Monique Bollen – Gillioen, de (Nederlandse) vrouw van Marcus Gillioen, was als zelfstandig consultant actief in de papier- en verpakkingsindustrie. Met meer dan 20 jaar branche-ervaring en de wens om mee te ondernemen vielen alle stukjes op zijn plaats. Aansluitend bij hun achtergrond zal Marcus zich met name richten op commercie en de Belgische markt, waar Monique zich bezig gaat houden met interne zaken en de Nederlandse markt.

Het overnameproces verliep over het algemeen soepel, ook al bleken de banken initieel wat terughoudend. Marcus Gillioen: “Zelfs bij een succesvolle en crisisbestendige onderneming als deze bleek het verkrijgen van overnamefinanciering niet eenvoudig, en een lang proces We zijn erg content dat het uiteindelijk gelukt is, en blij met Rabobank Amsterdam als financieel partner.”

De eerste dagen als DGA bij Flex-Film.zitten er inmiddels op. “De komende maanden gebruiken we om de onderneming te leren kennen. De kennismaking met werknemers was zeer positief. Ook hebben we al een aantal klanten bezocht”. Verkopers Marcel Kruiper en Daniel Wouters blijven de komende maanden nog actief in Flex-Film om een zo soepel mogelijke overgang te realiseren. “We hebben dan ook het volste vertrouwen de groei de komende jaren door te kunnen zetten”, aldus Gillioen.

Marktlink