30 april 2015 | Joram Kolf,

Vleesmeester

Brookz – Als begin twintiger kwam Barry van Leeuwen binnen bij Hesseling Vlees, dat toen een jonge slager zocht. In de loop van de jaren leerde hij alle aspecten van het vak. Vorig jaar volgde een management buy-out en sindsdien staat hij zelf aan het roer. 'Ik heb een mooie tent overgenomen.'

Hesseling Vlees, gevestigd in het Noord-Hollandse Purmerend, is een gerenommeerde horecaleverancier en met een leeftijd van 228 jaar bovendien een van de oudste slagerszaken van Nederland. ‘Wij leveren aan restaurants, hotels, cateraars, strandpaviljoens, maar ook aan het cafeetje op de hoek’, vertelt Barry van Leeuwen. ‘Wij kunnen en willen iedereen beleveren die voor kwaliteit gaat. Van onze 25 medewerkers is ongeveer de helft slager. Vakmensen in hart en nieren. Service vinden wij belangrijk: onze klanten kunnen ons dag en nacht bellen.’

Van Leeuwen nam in februari het bedrijf over van Frans Kanters (61). Deze blijft betrokken in het bedrijf, evenals Fons Hesseling (72), de laatste telg van de Hesseling-familie. ‘Frans zocht een geschikte opvolger om het bedrijf over te nemen en mee te gaan in de tijd.’ Van Leeuwen doorliep ooit de slagers­vakopleiding en kwam als jonge slager binnen bij het bedrijf. ‘Mijn achtergrond is nog altijd het slagersvak, maar ik heb al­les gedaan. Van schoonmaken tot het contact met de klanten en verkoop, dat in de loop van de jaren steeds belangrijker werd.’ Dit maakte dat Hesseling Vlees de ideale opvolger al in huis had. ‘Als iemand in het bedrijf rondloopt die dezelfde taal spreekt en expertise kan uitdragen naar klanten en werkne­mers, dan denk ik dat je niet ver hoeft te zoeken. En voor me­zelf was het een kans om een prachtig bedrijf voort te zetten. Zo sta ik erin.’

Andere generatie

Op voorstel van de eigen accountant gingen Kanters en Van Leeuwen met Marktlink Fusies & Overnames in zee om de ma­nagement buy-out vorm te geven. ‘In een informerend gesprek bleek dat wij allemaal met elkaar op een lijn zaten over wat wij met onze klanten en medewerkers willen creëren.’ De belangrijkste uitdaging tijdens de buy-out, een proces dat een kleine zes maanden in beslag nam, was de nieuwe verdeling van rollen. Hesseling verkoopt zijn aandelen, maar blijft als naamdrager en ambassadeur betrokken. Kanters houdt een belang en blijft nog een aantal jaren in het bedrijf, waarbij hij verantwoordelijk is voor inkoop en distributeurs. ‘Veel kennis en ervaring blijft dus in het bedrijf.’

Voor de financiering van de overname werd uiteindelijk huisbankier Rabobank bereid gevonden. ‘Het is het bekende verhaal dat banken op dit moment niet het allergrootste risico willen lopen, maar de constructie die wij hebben gevonden gaf hen veel vertrouwen.’ Hoewel het enige tijd duurde voordat al­les rond was, moet het gegeven dat hij met zijn vrouw op ge­sprek kwam een rol hebben gespeeld, denkt Van Leeuwen. ‘Dat heeft te maken met het gevoel dat we samen naar de bank toe konden geven, namelijk dat het gaat om een ambachtelijk bedrijf waar wij heilig in geloven. Niet alleen nu, maar ook over twintig jaar.’

Bruisende markt

De wisseling van de wacht heeft zich bij Hesseling Vlees vol­trokken op het moment dat de markt weer bruist. ‘Het ge­heel zit zeker in de lift; we zien het aantal orders aantrek­ken.’ In die dynamiek wil het bedrijf doorgaan waarmee het bezig is, namelijk het ambacht uitdragen naar de klanten toe. Nieuwe ontwikkelingen in het vak, zoals traceerbaar­heid van de productie en innovaties in verpakkingen beteke­nen dat het bedrijf moet blijven vernieuwen om haar positie te behouden. Iets wat Van Leeuwen vol vertrouwen tege­moet ziet. ‘Ik heb een mooie tent overgenomen, ik bruis van de energie en wij kunnen de klanten blijven bedienen pre­cies zoals zij dat willen.’

 

Dit artikel komt uit Brookz, magazine voor professionele ondernemers.

Bekijk het artikel hier.

Marktlink