10 november 2015 | Tom Beltman, Partner

Wanneer verkoop je je bedrijf?

DeOndernemer.nl – Zeven op de tien eigenaren van familiebedrijven denkt na over de verkoop van zijn bedrijf. Circa een kwart verwacht dat dit onderwerp binnen nu en vijf jaar relevant is. Deze uitkomsten blijken uit de tweede Marktlink Bedrijfsovername-Monitor. Dit jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd onder 200 (mede-)eigenaren van familiebedrijven met tussen de 10 en 200 medewerkers (circa 70.000 in totaal). Deze uitkomsten zijn vergelijkbaar met de uitkomsten vorig jaar. Er lijkt dus sprake te zijn van een verkoopgolf.

Het aantal daadwerkelijke bedrijfsovernames stijgt in de praktijk echter nauwelijks. Uit onderzoek van Panteia/EIM blijkt dat de afgelopen jaren ongeveer 1 procent van de bedrijven tussen 10 en 200 medewerkers van eigenaar is gewisseld. Van de ondervraagde ondernemers geeft 71 procent (2014 72 procent) aan na te denken over verkoop van het bedrijf. 49 procent (2014 49 procent) van de ondernemers verwacht dat dit onderwerp binnen 10 jaar relevant zal zijn. 26 procent (2014 29 procent) denk binnen vijf jaar te verkopen.

Lichte groei

In de dagelijkse praktijk zien wij een lichte groei in het aantal bedrijven dat actief in de verkoop staat. Ondernemers actief benaderen om te willen praten over verkoop van het bedrijf, leidt verrassend vaak tot succes. Bij Marktlink Fusies & Overnames zien wij dan ook vaak dat ondernemers best willen verkopen, maar niet te koop willen staan. ‘Te koop’ staan is een hoge drempel voor ondernemers en kan volgens velen de illusie wekken dat het slecht gaat met het bedrijf.

Leeftijd

Waarom willen ondernemers het bedrijf verkopen? Van de respondenten geeft 49 procent aan dat leeftijd de belangrijkste verkoopreden is. Dit geldt vooral voor de generatie van de babyboomers. Bij deze generatie tref je ondernemers, die er trots op zijn dat 6 dagen per week werken. Zij zijn min of meer vergroeit met het bedrijf en kunnen daar heel moeilijk afstand van nemen.

Genieten

De tweede belangrijkste reden is dat ondernemers toe zijn aan wat anders of meer willen genieten van het leven. Voor ondernemers onder de 45 is genieten zelfs veruit de belangrijkste reden om te verkopen. Deze generatie is niet zo bezig met verkoop, maar als wij ze actief benaderen vanuit een mogelijke koper zijn ze eigenlijk best toe aan een nieuwe uitdaging en willen best praten over verkoop.

Goed moment om over verkoop na te denken

De ondernemers die best willen verkopen de komende jaren, maar er niet actief mee bezig zijn, wil ik aanraden hier toch goed over na te denken. Het is op dit moment een verkopersmarkt. Omdat er veel kapitaal beschikbaar is tegen lage rentes is financiering geen probleem. Daarnaast zijn er heel veel kopers in de markt. Gekoppeld aan goede bedrijfsresultaten, kunnen deze aspecten leiden tot een aantrekkelijke verkoopproces en hoge kans op een succesvol traject.

Deze blog is gepubliceerd op DeOndernemer.nl

Marktlink