20 juli 2015 | Tom Beltman, Partner

ZZP’er koop een zaak

Het aantal ZZP’ers neemt in 2015 weer flink toe. Fijn, zoveel nieuwe ondernemende mensen! ‘Maar… ZZP’er, als je echt ondernemer wil worden, is een bedrijfsovername het overwegen waard’. 95 procent van de overgenomen bedrijven bestaan namelijk nog na 5 jaar, waar 50 procent van de startende ondernemingen al afgehaakt is. De kans van slagen is dus aanzienlijk groter bij het overnemen van een bestaande organisatie.

Het aantal startende ZZP’ers groeide de eerste helft van 2015 met 2,4 procent. In absolute getallen zijn dit ruim 61.000 personen. Dat is hoger dan de gemiddelde toename van het aantal bedrijven (0,6 procent). Nederland wordt ondernemender, maar of ook alle ZZP’ers ondernemend durven te zijn, is de vraag. De keuze voor ZZP’er kan gemaakt zijn vanuit een noodgedwongen situatie waarin werk momenteel moeilijk te vinden is binnen een vakgebied. Of je bent risicomijdend en kies je voor jouw specialisatie zonder personeel. Dat is een duidelijke keuze. Of ben jij een ZZP’er die wel graag wil groeien, maar zo min mogelijk ondernemersrisico wil nemen?

Succes

Als het antwoord hierop ‘ja’ is, adviseer ik om eens te kijken naar de optie om een bedrijf te kopen. Dit lijkt misschien risicovol, maar het overnemen van een bedrijf is juist minder risicovol dan het starten van een bedrijf, zo blijkt uit een studie van Lex van Teeffelen. Tweederde van de overnemers die een bedrijf hebben overgenomen, is zo succesvol dat ze omzetstijging realiseren, het klantenbestand vergroten en de winstgevendheid verbeteren.

Reële optie

Uit eigen onderzoek van Marktlink in samenwerking met het bureau Samr zal het aanbod aan bedrijven dat op zoek gaat naar een opvolger de komende jaren verzesvoudigen. Er komt dus ook keuze genoeg op de markt voor de ondernemer in spé of ZZP-er en daarmee wordt een bedrijfsovername een reële optie.

Belangrijkste dilemma’s:

Overnemen voor jou wel een reële optie? De belangrijkste vraag hierbij is: “wil je wel echt ondernemer worden?”. Dat lijkt een open deur maar ik spreek dagelijks ondernemers in spé die het uiteindelijk nooit gaan doen. De belangrijkste dilemma’s waarover je bij jezelf te rade moet gaan zijn:

  • Put your money where your mouth is – als je echt een bedrijf wil overnemen, zul je moeten investeren in het overnameproces en in het bedrijf. Veel mensen willen best een beetje geld meebrengen, maar zijn niet bereid zich echt te committeren. Dan zal het ook niet lukken.
  • ‘Ik vind alles leuk’ – de tijd dat een oud bankier een metaalbewerkingsbedrijf kon kopen en financieren is voorbij. Een succesvolle zoektocht naar een bedrijf begint met een gedegen zoekprofiel met een duidelijke focus die in lijn ligt met de opgebouwde ervaring.
  • ‘Het vier S-en model’ – veel managers uit het grootbedrijf vergeten nog wel eens dat omzet in het MKB geen vast gegeven is. Het draait dan, ook als ondernemer, toch met name om de vier S- en: sales, sales, sales en nog eens sales. Veel ondernemers in spé zijn sterk in processen en managen en zien zichzelf niet de salesrol van de verkopende ondernemer overnemen.
  • ​Ondernemen is een familiezaak – een bedrijf kopen en runnen doe je nooit alleen, je familie moet er achter staan. Niet alleen operationeel maar ook financieel zal de bank middels een borgstelling de ondernemer in spé ook privé willen committeren. Een belangrijke vraag is dan of het thuisfront de ondernemerswens ook daadwerkelijk ondersteunt.

Korte test

Ben je benieuwd of je zelf geschikt bent om een bedrijf over te nemen? Doe hier een korte test. Voor diegenen die echt ondernemer willen worden, zijn deze dilemma’s juist stimulerend. Ze krijgen veel energie van de zoektocht naar een over te nemen bedrijf.

De tips zijn:

1) zorg dat je inkomen behoudt, want over het algemeen duurt een traject tussen de 6 en 24 maanden en dan is inkomensdruk een heel slechte raadgever.

2) zorg dat je optrekt met een specialist die vaker met het bijltje gehakt heeft en bovenal een groot en relevant netwerk heeft. De markt is onoverzichtelijk en het is een grote, vaak eenmalige, beslissing.

Als jij het echt wil, zijn er volop kansen om tot een mooie overname te komen!

Marktlink