1 juli 2019

Wanneer de kinderen niet willen

“Je bent ondernemer, of je bent het niet, ik ben het wel,” zegt Max Blom stellig. Blom is de voormalig eigenaar van MBrands, de groep waar onder andere kite- en windsurf Mystic en zeilmerk Magic Marine onder vallen. Nu is hij CEO van het, na overname ontstane, North Actionsports Group. Eind 2018 verkocht Blom zijn aandelen in het familiebedrijf aan het Amerikaanse North Technology Group. Wat maakt een ondernemer een ondernemer, en wat doet een ondernemer besluiten zijn of haar bedrijf te verkopen?

“In het begin van mijn carrière kwam ik erachter dat ik niet enkel een bestuurder ben, ik wil iedere beslissing zelf kunnen nemen, voor mijn eigen rekening en risico. Verantwoordelijk zijn voor mijn eigen succes en daarmee ook mijn visie kunnen doorvoeren.”

Toen Blom in 2007 kocht was hij al actief als adviseur en zijn zoon, Max jr., werkte al een aantal jaren voor het merk Mystic. Mede door het grote enthousiasme van zijn zoon over de groei en de potentie van de onderneming besloot Blom alle aandelen over te nemen. Het bedrijf groeide hard, die groei moest gefinancierd worden en de onderneming had meer managementkracht nodig. Met zijn jarenlange ervaring bij andere sportmerken was Blom van mening dat hij die kracht kon leveren.

De stempel erop drukken

“Ik heb gelijk mijn stempel erop gedrukt. Zo veranderden we onder andere de collecties, de marketingstrategie en het boekhoudsysteem. Om het bedrijf voor te bereiden op de groei die ik voor ogen had, moesten we overal waar het kon professionaliseren. Ik had al een visie voor veel aspecten van de organisatie. Dat was voor mij ook belangrijk om te weten voordat ik het kocht. Ik vind dat een onderneming pas koopwaardig is als je potentie ziet. Als je echt ver moet zoeken naar de knoppen waar je aan kan draaien dan is het voor mij niet interessant.”

In 2007 stond de economische crisis al om de hoek, iets wat je natuurlijk niet verwacht én niet op hoopt als je besluit een bedrijf over te nemen. “Ik heb geen glazen bol,” zegt Blom, “ik wist natuurlijk ook niet wat ons te wachten stond. Een bedrijf kopen op het hoogtepunt en vervolgens door de zware crisisjaren heen slepen, dat was een dubbele opgave. Maar het is ons gelukt.”

Krachtige merken

De kracht van de merken van MBrands zit in de combinatie van zeer hoogwaardige producten en een herkenbare, succesvolle marketingstrategie. De producten zijn van hoogwaardige en veilige kwaliteit, wat ontzettend belangrijk is in de extreme sporten waarvoor ze zijn bedoeld. Daarnaast hebben de producten ook een uitgesproken design. De relatief jonge doelgroep die naast functionaliteit ook voor uiterlijk gaat voelt zich hierdoor extra aangetrokken tot de merken. De merken worden gezamenlijk in meer dan 83 landen verkocht. “De sporten waar MBrands producten voor ontwikkelt zijn vrij nieuw en daardoor nog volop in ontwikkeling. Continu zijn er nieuwe innovaties. De merken gaan er ieder seizoen terug naar de tekentafel,  om verbeterd te worden en om mee te kinnen in de marktontwikkelingen.” Deze strategie zorgde ervoor dat het bedrijf sinds de overname door Blom is verviervoudigd. Het hele gezin heeft meegewerkt aan dit mooie resultaat. Senior als algemeen directeur, zoon Mac als brand director van Mystic en dochter Claire sinds 2016 als brand director van het zeilmerk Magic Marine. De vrouw van Max sr. werkte ook mee, vooral door veel te ontzorgen en facilitaire taken op zich te nemen waardoor de rest met hun hoofden in de cijfers kon blijven.

Wanneer de kinderen niet willen

Waarom besluit een ondernemer dan om zijn succesvolle bedrijf te verkopen? Max sr. begon drie jaar voor de overname al met het nadenken over de langetermijntoekomst. “Ik ben inmiddels de 60 gepasseerd, dus ik moest mij serieus bezig gaan houden met mijn pensioen. Ik wilde het bedrijf over laten nemen door de kinderen, maar dan moesten ze het wel vol overgave doen. En moest het volledig hun eigen keuze zijn. We schakelden een familiecoach in, die met de kinderen het gesprek aanging zonder de druk van pa op hun schouders.”

Uit de gesprekken met de coach bleek dat de kinderen het CEO-schap van hun vader niet over wilden nemen, daarnaast was het ook door de verviervoudiging van het bedrijf ook buiten hun bereik om het kopen. Ze waren blij met hun rol, maar niet geïnteresseerd in de druk, het risico en de financiële last van het volledig eigenaar zijn. “Ik heb altijd de stelregel gehad dat ik geen directeur op mijn stoel wilde terwijl het bedrijf nog mijn eigendom is. Deze combinatie leidde tot de keus om te gaan verkopen.”

De koper

Bij een standaardtraject waar het besluit wordt genomen om te verkopen, wordt er gezocht naar een adviseur en het zoektraject naar een koper gestart. Bij MBrands liep het iets anders. Max Blom stelde een strijdplan op, wilde eerst aankopen, het bedrijf vergroten en het dan volledig verkopen. Terwijl hij hier actief mee bezig was klopte het Amerikaanse North Technology Group (NTG) via een connectie bij hem aan. NTG maakt jachtzeilen en had ook een kiteboardlicentie, deze licentie hadden ze teruggegeven en ze waren van plan zelf kitezeilen te gaan maken. “Een dergelijke uitbreiding van je productassortiment heeft een goede backoffice nodig. Die hadden ze nog niet, MBrands wel. We waren een goede match op die manier, onze disciplines sloten op elkaar aan.” Blom schreef een pitch uit voor een adviseur, Marktlink reageerde en haalde de opdracht binnen.

De onderhandelingen gingen van start en deze werden nogal fors ingestoken. NTG maakte een reële inschatting, maar verschillen in cultuur en wetgeving wanneer een deal wordt gesloten met een buitenlandse partij waren een flinke kluif. “Volgens mij heb ik hele vulpennen leeggeschreven op de contracten,” grapt Blom.

Een opvallend detail is dat de wens van Blom bij het verkopen van de onderneming, precies het tegenovergestelde was bij de aankoop: het kunnen draaien aan alle knoppen. “De bedrijfscultuur en de visie van NTG paste bij MBrands. Die cultuur is ons merk, dat dragen we allemaal uit en we staan daar echt voor. Dat gooi je niet zomaar weg. Bij NTG had ik een goed gevoel dat dat bewaard zou blijven. Er waren ook kopers die ik de deur heb gewezen omdat ik bang was voor wat ze met het bedrijf zouden doen. Al zeg ik wel, in alle eerlijkheid, het is natuurlijk niet te garanderen dat er nu geen beslissingen genomen zullen worden die ik nooit zou nemen.”

Max Blom sr. verkocht al zijn aandelen. NTG en MBrands vormden een nieuwe entiteit North Actionsports Group, waar Max sr. in eerste instantie drie jaar formeel aan verbonden blijft. De kinderen blijven ook betrokken; zoon Max jr. heeft bij de overname een minderheidsbelang verkregen. De identiteit van het familiebedrijf blijft behouden en zelfs aan de werkethiek van Max sr. is niets veranderd, zo is hij nog iedere dag op kantoor te vinden en net zo betrokken bij de onderneming als voor de overname.


Marktlink begeleidde Max Blom sr. bij de succesvolle verkoop van zijn aandelen aan North Technology Group. Onderdeel van het dealteam voor deze transactie waren onder andere Tom Beltman en Niek Derks. Het verhaal van Max Blom en zijn onderneming verscheen in het Marktlink Magazine van juni 2019, lees het complete magazine hier.

Marktlink