3 oktober 2019

Capital A verwerft meerderheidsbelang in Smart IM

Capital A heeft een meerderheidsbelang verworven in Smart IM, marktleider in Nederland op het gebied van search engine optimization (SEO) en een toonaangevende speler op het gebied van search engine advertising (SEA) en conversion rate optimization (CRO). De overname betreft een secondary buy-out, waardoor Smart IM de aankomende jaren kan focussen op autonome groei en groei door overnames. De nieuwe aandeelhouders hebben daarvoor de Avalanche Digital Group opgericht.

De overname is begeleid door Marktlink Fusies & Overnames, de overnamespecialist die in 2017 eigenaar en mede-aandeelhouder Robin Freijer ook bij zijn eerste transactie assisteerde. Toen verwierf East River Invest een minderheidsbelang in Smart IM. Dankzij de overname kon Freijer, die het bedrijf in 2003 oprichtte, een professionaliseringsslag maken ter voorbereiding op de volgende groeifase. Freyer wilde met zijn bedrijf altijd toonaangevend zijn: “Na 16 jaar voelt het als een kroon op mijn werk dat Smart IM met nieuwe aandeelhouders een veelbelovende toekomst in gaat. Eigen technologie, inhouse tooling en het kundig inzetten van big data staan hierbij vanaf dag één centraal.”

Dankzij de groeifase heeft Smart IM eind vorig jaar Bas Goeje als CEO aangetrokken om de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Met deze transactie is Goeje mede-aandeelhouder geworden. Om de kennis en expertise ook in de toekomst te waarborgen, zal Max Rens, eveneens mede-aandeelhouder en grondlegger van de inhouse technologie en tooling, tot het bestuur toetreden.

Smart IM

Met behulp van analyses adviseert Smart IM hoe de online presence van klanten kan worden geoptimaliseerd. De implementatie van het advies van Smart IM leidt tot de generatie van meer traffic, sales en resultaat voor haar klanten. De klantenportefeuille van Smart IM bestaat veelal uit toonaangevende A-merken in 45 verschillende marktsegmenten. Smart IM richt zich voornamelijk op klanten in het hogere segment van de markt, waaronder Goossens Wonen & Slapen, NIBC en Reclameland. Deze klantenportefeuille groeit jaarlijks met meer dan 20%. Het bedrijf telt inmiddels bijna 50 zelf-opgeleide medewerkers.

Capital A investeert in volwassen bedrijven in de top van hun sector, in alle sectoren met positieve en consistente cash generatie. Quinten Birkhoff, investment manager van Capital A: “Smart IM is actief in een groeiende markt en heeft een unieke technologie ontwikkeld die voor enorme schaalbaarheid zorgt. Wij zijn zeer verheugd samen met Smart IM deze kansrijke toekomst tegemoet te gaan.”

Platform met enorme schaalbaarheid

Bij beide transacties heeft Marktlink de heren van Smart IM intensief begeleid. Marlon Putter, partner bij Marktlink, en manager Luc Keltjens: “Door haar jaarlijkse groei, het versnipperde landschap en het gunstige overnameklimaat is deze markt zeer geschikt voor zowel kopende als verkopende partijen. Smart IM is hier een mooi voorbeeld van, waarbij vanuit technische knowhow een platform is ontwikkeld wat voor enorme schaalbaarheid zorgt. Met Capital A als investeerder en het borgen van zowel de commerciële als technische knowhow biedt deze transactie voor alle partijen de kans op een mooie toekomst. Vanuit een prettige, lange-termijn samenwerking hebben wij de doelstellingen van de verschillende stakeholders weten te realiseren.”

De transactie dient verschillende doeleinden, zo weten Putter en Keltjens: “Enerzijds blijven de ondernemers door de herinvestering betrokken bij de onderneming om zo de kennis en expertise te waarborgen.  Anderzijds heeft het managementteam de mogelijkheid gekregen om onder gunstige voorwaarden te participeren, om op die manier de betrokkenheid bij de onderneming te vergroten.”


Marktlink begeleidde de verkoop van Smart IM aan investeerder Capital A. Onderdeel van het toegewijde deelteam voor deze transactie waren onder andere Marlon Putter, Luc Keltjens en M&A juristen Tim Rikmenspoel en Fleur Stout.

Marktlink