8 mei 2020

Motorkledingmerk RICHA verwerft belang in grootste (online) motorkledingwinkel van de Benelux

MotorKledingCenter (MKC), de grootste retailer van de Benelux in haar niche, heeft met de verkoopbegeleiding van overnameadviseur Marktlink een meerderheidsbelang verkocht aan wereldwijd actieve producent van motorkleding RICHA. Hiermee is een begin gemaakt met de uitrol van de uitbreiding en verdere internationalisatie van beide merken.

MKC is met ruim 100 medewerkers, 7 superstores in Nederland en België, een grote online aanwezigheid en circa €15 miljoen omzet een vooraanstaande speler in deze niche. De onderneming is de afgelopen jaren onder leiding van vader en zoon André en Mark Bos uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in de motorkledingbranche. In 2020 worden er onder andere nieuwe retail-locaties geopend in Utrecht en Assen, en verdere uitbreiding in binnen- en buitenland zijn onderdeel van de uitgestippelde strategie van het bedrijf.

Mark Bos: “De groeiambities van MKC zijn enorm. Het afgelopen jaar is er zowel aan de voor- als achterkant gewerkt aan het schaalbaar maken van het concept. Wij zien in deze snel consoliderende markt kansen voor verdere uitbreiding in de Benelux en de rest van Europa.” Om deze strategie uit te kunnen rollen, besloten de aandeelhouders een partner te vinden voor de toekomst.

De strategische partner werd gevonden in RICHA. RICHA is een van origine Belgische motorkledingfabrikant met een sterke positie in zowel Europa als overzeese markten. Daarnaast heeft RICHA ook al een sterke positie in de motorkledingretail in België.

RICHA-eigenaar Luc Rigaux over de rationale van de overname: “Als groep kunnen veel synergiën worden behaald, kan de markt verticaal bediend worden en kunnen we nog sneller reageren op nieuwe marktevoluties en trends. De participatie in MKC is verder voor RICHA een uitstekende kans om de naamsbekendheid van RICHA in de Nederlandse markt een sterke boost te geven.”

Ondanks de aanwezige strategische voordelen, zorgde COVID-19 voor een spannend slot van de transactie, zo gaf begeleidend overnameadviseur Jan Dijkmans van Marktlink aan. Dijkmans: “Hoewel beide bedrijven gezond groeiende ondernemingen zijn, resulteerden de diverse overheidsmaatregelen in onzekerheid wat dit met de markt en de resultaten zou doen. Door de uitstekende onlinepositionering, de huidige gunstige weersomstandigheden en het effect van de intelligente lockdown, was de impact uiteindelijk beperkt en hadden de financiers ook vertrouwen in de deal. Dat zien we bij Marktlink in deze tijd ook steeds meer in andere sectoren ontstaan.”

André en Mark Bos zullen beide betrokken blijven als aandeelhouder in MKC. Mark Bos zal zijn rol als CEO voortzetten en zich daarnaast richten in het verder uitbouwen van de groep. Dit zal gebeuren samen met Stijn en Lewis Rigaux, zoons van RICHA-eigenaar Luc en mede-aandeelhouder in de groep. André Bos zal in een adviserende rol bij de onderneming betrokken blijven. De ambitie is om van MKC  de grootste West-Europese speler in deze branche te maken, waarbij het kan profiteren van het internationale netwerk van RICHA. RICHA is momenteel in tientallen landen aanwezig.


Marktlink begeleidde de verkoop van MotorKledingCenter aan  RICHA. Onderdeel van het toegewijde dealteam waren Jan Dijkmans, Marko Iskic, Bart Schouten en gespecialiseerde M&A jurist Paul Schoenmakers.