Martin Schimpf koopt A&A Expo International

Marktlink Fusies en Overnames B.V. heeft de heer Martin Schimpf begeleid bij de aankoop van A&A Expo International uit Wijk bij Duurstede.

Klant

Martin Schimpf (42) heeft enkele jaren geleden het door hem opgezette bedrijf Marupack verkocht. Na een wereldreis met het gezin en enkele interim opdrachten begon de wens naar ondernemerschap weer te borrelen.

Wens

De wens van de heer Schimpf was het overnemen van een bedrijf wat al stevig staat maar waar behoefte is aan een opvolger en waar zijn ervaringen als oud-ondernemer en interimmanager het best tot recht zouden komen. Medio 2011 heeft Martin Schimpf deze zoektocht uiteindelijk samen met Marktlink opgepakt.

Rol van Marktlink

Marktlink heeft het volledige aankooptraject van de heer Schimpf begeleid. Hieronder vielen onder andere het opstellen van het zoekprofiel, benaderen van overnamekandidaten, arrangeren en begeleiden van gesprekken met overnamekandidaten, opstellen van financiële analyses en waarderingen, opstellen van een financieringsmemorandum en het begeleiden van het financieringstraject bij banken, het voeren van de onderhandelingen en het opstellen van de contracten.

Resultaat

Martin Schimpf heeft begin 2012 de aandelen verworven van A&A Expo, een standbouwer voor prestigieuze beurzen en evenementen voor de automotive industrie.  De huidige eigenaar, Anton Heideman (57), blijft de komende jaren actief in het bedrijf.

A&A Expo, in 1992 opgericht, is anno 2012 uitgegroeid tot bedrijf met ruim € 20,- miljoen omzet met circa 40 eigen medewerkers. Belangrijkste klant van het in Wijk bij Duurstede gevestigde bedrijf is al jaren het Duitse Volkswagen AG. Inmiddels maakt A&A Expo wereldwijd de stands voor onder meer Porsche Lamborghini, Bugatti , Volkswagen, Audi en SEAT. A&A onderscheidt zich op basis van de geleverde kwaliteit alsmede de flexibiliteit en betrouwbaarheid.

Het volledige participatietraject (van kennismaking tot aan aandelenoverdracht) nam circa drie maanden in beslag. Vorig jaar ging Schimpf samen met Marktlink op zoek naar een bedrijf ter overname. A&A Expo bleek zeer goed bij de wensen en kwaliteiten van Schimpf aan te sluiten. Nadat al snel op hoofdlijnen overeenstemming werd bereikt met Heideman, kreeg Schimpf de unieke kans om in de maanden voor de juridische overdracht al mee te draaien in het bedrijf. Tom Beltman van Marktlink spreekt van een niet alledaagse, maar achteraf gouden formule: ”Door in een dergelijk cyclisch bedrijf maandenlang in de keuken te kunnen kijken begrijp je de business pas echt en heb je de kans om goed te bepalen of het gezamenlijk voeren van de directie met de oud-eigenaar haalbaar is.”

Tijdens de introductieperiode reisde Schimpf onder meer naar grootschalige auto-evenementen in Dubai, Las Vegas en Tokyo. Laatstgenoemde beurs zorgde voor een indrukwekkend debuut van Schimpf in de standbouwwereld. Gedurende 7 dagen bouwden 100 medewerkers 24 uur per dag aan een stand van 1500 m², waarbij een afwerkingsniveau wordt geëist dat hoger is dan een gemiddeld ingericht kantoorpand aan de Amsterdamse Zuid-as.

Quote

Martin Schimpf omschrijft de dienstverlening van Marktlink als volgt: Marktlink creëert kansen en is vashtoudend!

Marktlink