Reymerink verkocht aan Johan de Jong

Industrie- en Handel Maatschappij T.L. Reymerink B.V. is door middel van een Management Buy In (MBI) verkocht aan de heer Johan de Jong.

Klant

Reymerink is bijna 130 jaar geleden opgericht als levensmiddelengroothandel voor de kruideniersbedrijven. Sinds de jaren ’40 is het bedrijf in handen van de familie Westerman. In de jaren ’60 signaleerde men kansen in de drogisterijbranche: basischemicaliën (waaronder alcohol) in kleinverpakking. Dit was het begin van Reymerink zoals we de onderneming nu kennen, specialist in professionele reiningings- en desinfectiemiddelen voor de pedicure- en podotherapeutenbranche en de kunstnagelindustrie. Sinds de opkomst van deze sectoren eind jaren ‘80, is Reymerink marktleider. De reinigings- en desinfectiemiddelen bleken zo succesvol dat Reymerink haar producten al geruime tijd op de Vlaamse markt afzet. De producten zijn ook buiten de Benelux niet onopgemerkt gebleven. Sinds kort is Reymerink actief in Spanje, Engeland en Duitsland. Naast deze activiteit is Reymerink actief in de wasserij-industrie, de kunstnagelbranche, de luchtvaartindustrie en de tandartsbranche.

Wens

De heer Westerman groeide op met het bedrijf. Sinds 1972 is de heer Westerman werkzaam geweest voor Reymerink, waar zijn vader in 1991 het bedrijf overdroeg aan zijn zoon. Na een periode van twintig jaar als DGA was het voor de heer Westerman tijd om het rustiger aan te gaan doen en zich te richten op zijn hobby’s, waaronder koken en reizen, samen met zijn vrouw. Dit heeft hem doen besluiten de onderneming te verkopen. Gezien de lange historie van de onderneming en de familiaire betrokkenheid, was het buitengewoon belangrijk voor de heer Westerman dat de onderneming zou worden overgedragen aan een partij die zorgt voor autonome continuïteit en de onderneming vanuit de bestaande basis verder zou laten kunnen groeien.

Rol van Marktlink

De heer Westerman is tijdens het gehele verkoopproces bijgestaan door Marktlink. Gezien de wens van de heer Westerman om de onderneming over te dragen aan een gedegen partij, heeft Marktlink de eerste screening uitgevoerd. Belangrijk, daar zich 65 potentiële kopers hadden aangemeld. Daarnaast heeft Marktlink het informatiememorandum opgesteld, de waardering uitgevoerd, de onderhandelingen geleid, het boekenonderzoek gecoördineerd en de contracten opgesteld. En als adviseur te allen tijde rekening gehouden met de emoties die gepaard gaan met een ingrijpende stap als verkoop van een familiebedrijf met zo’n lange historie.

Resultaat

Na een verkoopproces van circa vier maanden heeft de heer Westerman onder de begeleiding van Marktlink in de heer De Jong de ideale koper gevonden. Alle partijen hebben er het volste vertrouwen in dat Reymerink een mooie, veelbelovende toekomst tegemoet gaat waarbij de identiteit van de onderneming behouden blijft.

Quote

“De verkoop van het bedrijf is één van de belangrijkste desinvesteringen in het leven van een ondernemer. Alleen daarom al is een investering in een professionele partij als Marktlink een verstandige keuze geweest”.

Marktlink