Vandeheg BV overgenomen via management buy-in

Verlichtingsindustrie G. Vandeheg B.V. is overgenomen door ondernemers Ton Rosendaal, Ruud Alblas en Roel Semmelink. De transactie vond plaats via een management buy-in, die werd begeleid door Marktlink Fusies & Overnames.

Klant

Na vele jaren met veel succes internationaal gewerkt te hebben bij onder meer Edding-Lega en de Creative Hobbies groep heeft Roel Semmelink samen met compagnons Ton Rosendaal en Ruud Alblas besloten zijn ondernemingsambitie vorm te geven. De heren hebben jaren lang samengewerkt bij de Creative Hobbies groep en wisten wat ze aan elkaar hadden. Roel heeft daarbij vooral ervaring opgedaan in een algemene en commerciële directie rol en Ton zijn achtergrond en kennis zit vooral op het vlak van operatie en finance. Ruud is als ervaren key accountmanager woonachtig en Duitsland en zal zich op de Duitse markt focussen.

Na hun eerdere samenwerking hebben de heren diverse interim opdrachten uitgevoerd op het gebied van marktverkenningen, het ondersteunen van buitenlandse bedrijven om een set-up in Nederland te ontwikkelen, alsmede financiële herstructuringen. Gezien de aanvullende competenties en hun succesvolle samenwerking, hebben ze gezamenlijk besloten om dit avontuur aan te gaan.

Wens

De wens van de heren was om gezamenlijk een onderneming in consumentenproducten over te nemen met een bestaande merknaam en infrastructuur, met als doel om deze autonoom of door middel van overnames verder uit te bouwen.

Rol van Marktlink

Marktlink heeft de heren bij het volledige traject begeleid. De activiteiten bestonden onder andere uit het opstellen van het zoekprofiel en identificeren van potentieel interessante partijen, het (koud) benaderen van deze partijen, voeren van gesprekken en onderhandelingen en het financieel en juridisch begeleiden bij het afronden van de deal.

Resultaat

Eind 2014 kwam we in contact met de familie Van de Heg. Verlichtingsindustrie G. van de Heg B.V. werd in 1965 opgericht door Geurt van de Heg en is sinds die tijd uitgegroeid tot een zelfstandig, internationaal werkend en onafhankelijk familiebedrijf. De onderneming bestond toen 49 jaar en werd inmiddels geleid door Geurt en zijn vrouw Margo van de Heg. Vanwege zijn leeftijd stond Geurt open voor een gesprek over de voortzetting van de onderneming onder een ander management.

Naast de goede klik met Roel, Ton en Ruud was hij ook van mening dat de heren gezien ook hun retail ervaring van grote toegevoegde waarde zouden kunnen zijn voor een succesvolle groeistrategie van het bedrijf. Ook de wens van Kopers dat Geurt nog op de achtergrond betrokken kan blijven, sprak hem zeer aan. Na inmiddels 50 jaar aan het bedrijf gebouwd te hebben vond hij het heel belangrijk dat de nieuwe eigenaren eenzelfde soort passie konden inbrengen.

Ook de drie heren zagen mooie kansen in de onderneming. De merknaam Van de Heg is al jaren een begrip in verlichtingsland en heeft een beduidende reputatie. Door de snel veranderende markt zijn Roel, Ruud en Ton voornemens om nieuwe verkoopkanalen aan te boren, alsmede het verder uitbouwen van de bestaande markt.

Als eerste tastbare resultaat van de nieuwe aanpak zal Vandeheg als eerste organisatie in de verlichtingsmarkt – en één van de eerste in retailland – een digitaal bestelconcept binnen het point-of-sale van de retailer aanbieden dat honderden verlichtingsproducten voor de consument zal ontsluiten.

De digitale bestelmodule (feitelijk een interactieve ‘mega tablet’) wordt zowel aan de verlichtingsvakhandel alsook in afgeleide vorm aan andere kanalen aangeboden. Deze module kan alle producten van Vandeheg tonen, informatie erover verstrekken, combineren en ook m.b.t. de bestelinformatie informeren. Per druk op de knop wordt in de winkel besteld en de consument krijgt de lamp ofwel thuis, danwel bij de dealer geleverd.  De voordelen zijn evident; zonder extra (winkel)voorraad kunnen honderden producten getoond en direct besteld worden, waarbij de complete logistieke afhandeling door Vandeheg wordt gerealiseerd.

Quote

“De overnamemarkt was vanaf 2013 toen we met onze zoektocht begonnen niet de makkelijkste. Redenen; de aanhoudende crisis, de wijzigingen t.a.v. bancaire mogelijkheden alsook het feit dat veel ondernemers ‘op bedrijven zaten’ die op dat moment niet de interessantste multiples zouden brengen… Men ‘wachtte dus liever nog even’. Uiteindelijk is ook de acquisitie van een bedrijf net zoals het acquireren van een nieuwe prospect. Een combinatie van doorzettingsvermogen en het inzetten van de juiste tools. In deze is Marktlink van grote waarde gebleken de transactie uiteindelijk te hebben kunnen bewerkstelligen. Net zoals bij elk ‘gevecht om de klant’ zijn er ook diverse interne hobbels genomen waarbij we telkenmale met Marktlink de juiste weg konden vinden om de volgende stap in te gaan en uiteindelijk de deal af te ronden”

Marktlink