De automotive sector wordt onderverdeeld in de primaire markt (‘OEM’) die zich richt op het ontwerp, de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van motorvoertuigen en de secundaire automotive markt (‘aftermarket’) die zich richt op de productie, her-fabricage, distributie, reparatie, detailhandel en installatie van auto(onderdelen), apparatuur en accessoires. Naar omzet is de automotive sector één van de grootste sectoren.

De sector is op te delen in een zestal pijlers:

  1. Productiebedrijven – Het vervaardigen van auto’s en/of onderdelen;
  2. Toeleveranciers – De leveranciers van onderdelen aan de primaire en secundaire markt;
  3. Importeurs – Import en export van auto’s en onderdelen;
  4. Autodealers – Verantwoordelijk voor de directe verkoop en aftersales naar de consument;
  5. Verhuurbedrijven en leasemaatschappijen – Aanbieders van (financiële) constructies;
  6. Aftermarket – Het universele kanaal: fabrikanten, distributeur, fastfitters, schade- en onderhoudsbedrijven.

Recente transacties in de automotive sector

* De sectorpagina’s zijn geschreven voor het uitbreken van COVID-19. Deze situatie zal naar alle waarschijnlijkheid in de meeste sectoren in Nederland invloed hebben op de situatie en winstprognoses. Naar verwachting houdt deze situatie aan tot het laatste kwartaal van 2020. Er kunnen geen rechten worden verleend aan prognoses als deze gemaakt worden op deze website.

Algemene ontwikkelingen

Vraag en aanbod binnen de automotive sector is afhankelijk van veel factoren zoals het economisch klimaat, de ontwikkeling van brandstofprijzen en regelgeving vanuit de overheid zoals belastingen, subsidies en milieueisen. Deze sector is een cyclische sector en veel bedrijven hebben het tijdens de financiële crisis van 2008 zwaar te verduren gehad. De crisis, alsmede een groeiende concurrentie, hebben ervoor gezorgd dat de winstmarges voor fabrikanten, importeurs, toeleveranciers, dealers en verhuurbedrijven minder zijn geworden. Daarnaast bevindt de automotive sector zich in een transformatie: elektrificatie, connectiviteit (digitalisering), autonomie en nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Deze trends zorgen voor een verhoogde complexiteit van motorvoertuigen waar de aftermarket zichzelf constant in moet blijven vernieuwen. De aftermarket, die wordt gekenmerkt door een enorme diversiteit aan bedrijven en merken, is door vele overnames (fusies) en nieuwe initiatieven in de afgelopen jaren veranderd. De verwachting is dat de automotive sector zich snel blijft ontwikkelen waarbij consolidatie onvermijdelijk is. Dit zorgt dan ook voor genoeg kansen in het overnamelandschap.

Marktlink Fusies & Overnames

VRAAG EN AANBOD

Bekijk de bedrijfsprofielen

NEEM CONTACT MET ONS OP

Stel direct uw vraag