De detailhandel is de bedrijfstak die zich bezighoudt met het leveren van fysieke goederen voor persoonlijk gebruik aan de consument en dus direct in contact staat met de consument. De detailhandel bestaat weer uit verschillende branches zoals de levensmiddelenbranche, de modebranche en de woonbranche. Detailhandel kan onderverdeeld worden op basis van het type product, van levensmiddelen tot aan woonartikelen en kleding. Van food tot non-food. Retail kan ook online plaatsvinden in de vorm van webshops.

De retailmarkt staat de komende jaren voor gigantische uitdagingen; toetreding buitenlandse winkelbedrijven, de toename van directe online verkoop door producenten en lagere consumentenbestedingen en toenemende concurrentie van online reuzen.

Recente transacties in de detailhandel

* De sectorpagina’s zijn geschreven voor het uitbreken van COVID-19. Deze situatie zal naar alle waarschijnlijkheid in de meeste sectoren in Nederland invloed hebben op de situatie en winstprognoses. Naar verwachting houdt deze situatie aan tot het laatste kwartaal van 2020. Er kunnen geen rechten worden verleend aan prognoses als deze gemaakt worden op deze website.

Producenten gaan aan directe verkoop doen

Naast retailers weten ook producenten steeds vaker hun weg te vinden richting online webshops. Dit stelt producenten in staat om met weinig moeite zelf online te verkopen en zo de detailhandel over te slaan.

Online techgiganten

Vooral de onlinemarkt komt de komende jaren onder druk te staan door grote spelers als Primark, Mediamarkt, Amazon, Bol.com en Zalando. Deze toenemende mate van concurrentie van deze online reuzen zorgen voor veel MKB-bedrijven voor kleinere marges, minder klanten en andere nijpende omstandigheden. Ook een algehele krimpende groei in de markt zorgt voor nieuwe uitdagingen; de groei in de detail- en groothandel zwakt af. Daarom is het voor bedrijven beter om zich te richten op het verhogen van het marktaandeel. Een acquisitie of een private equity investering kan in dit soort situaties zorgen voor een uitkomst/om nog enigszins te kunnen concurreren met deze partijen.

Showroom kids Strootsweg

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelen dwingen ondernemers te veranderen. Retailers moeten daarop inspelen om relevant te blijven, maar hebben daar niet altijd de kennis voor in huis. Neem bijvoorbeeld een ‘mobile first mindset’, duurzaamheid of internationaal opereren. Een private equity investering kan hier een ideale uitkomst zijn. Zij kunnen profiteren van trends als internationalisering, schaalvergroting en consolidatie.

Polarisatie van de markt

De economische crisis en het veranderende consumentengedrag hebben ervoor gezorgd dat het middensegment onder druk staat. Consumenten kiezen voor het laagsegment óf voor het hoogsegment. Hierdoor neemt de omvang van het middensegment af. Aan u de keuze of u zich de komende jaren gaat richten op prijs of kwaliteit.

Wet- en regelgeving

Maar ook Strengere wet- en regelgeving op het gebied van productie, grondstoffen en dieren- en mensenwelzijn brengt nieuwe en verhoogde risico’s op het gebied van aansprakelijkheid met zich mee.

Esschert Design Bolster Investments

VRAAG EN AANBOD

Bekijk de bedrijfsprofielen

NEEM CONTACT MET ONS OP

Stel direct uw vraag