De media, communicatie en reclame sector is ontzettend breed en lastig onder één noemer te vangen. Bedrijven actief in deze branche leveren veelal diensten die klanten helpen bij het effectief bereiken van hun beoogde doelgroep en het communiceren van hun boodschap aan deze doelgroep, in de breedste zin van het woord. Onder deze sector vallen onder andere reclamebureaus, multimediabedrijven, communicatie(advies)bureaus, digitale agencies, designbureaus, (online)marketing bureaus en (web)development bureaus. Er zijn bureaus die een breed aanbod aan diensten bieden en gespecialiseerde bureaus die zich richten op een bepaald soort dienst en/of expertise.

Recente transacties in de media, communicatie en reclame sector

* De sectorpagina’s zijn geschreven voor het uitbreken van COVID-19. Deze situatie zal naar alle waarschijnlijkheid in de meeste sectoren in Nederland invloed hebben op de situatie en winstprognoses. Naar verwachting houdt deze situatie aan tot het laatste kwartaal van 2020. Er kunnen geen rechten worden verleend aan prognoses als deze gemaakt worden op deze website.

Verschuiving offline naar online

Door de structurele digitalisering van de Nederlandse economie heeft de vraag naar media, communicatie en reclame zich verschoven van offline naar online. De traditionele reclamebureaus gaan op zoek naar nieuwe verdienmodellen, printbedrijven schuiven op naar multimediabedrijven en het aantal digitale (marketing) agencies is sterk in aantal toegenomen.

Toenemend aantal spelers

De stijging in online marketing/advertentie bestedingen in Nederland zorgt ervoor dat de concurrentie in de branche toeneemt, waarbij veel eenmanszaken en kleinere bedrijven deze markt betreden. Bedrijven moeten óf steeds meer samenwerken om de gevraagde expertise te kunnen bieden óf zich in toenemende mate specialiseren op deelactiviteiten om onderscheidend te blijven.

Daarnaast vinden klanten het prettig om één aanspreekpunt te hebben bij het uitrollen van campagnes en marketing activiteiten. Bureaus werken om deze reden samen met specialistische partijen om zo expertises te kunnen bieden die ze zelf niet in huis hebben of halen deze kennis in huis middels een overname.

VRAAG EN AANBOD

Bekijk de bedrijfsprofielen

NEEM CONTACT MET ONS OP

Stel direct uw vraag